Aktivitet

Destillation

Udskoling: Denne aktivitet beskriver, hvordan eleverne kan arbejde med destillering af forskellige væsker. Destillation er en af de undersøgelsesmetoder, eleverne stifter bekendtskab med i fysik/kemi.

Aktiviteten er henvendt til undervisningen i fysik.
Anslået tidsforbrug: 1 lektion.

Denne aktivitet sætter fokus på undersøgelsesmetoden destillation og præsentation af denne i videoform. Desuden er der i aktiviteten lagt vægt på at arbejde med elevernes sproglige kompetencer, idet der arbejdes med fagord og argumentation.

 

Forudsætninger, form og indhold

Aktiviteten fokuserer primært på undersøgelsesmetoden destillation, der er en metode til adskillelse af væsker med forskellige kogepunkter. Metoden kan blandt andet anvendes til produktion af alkohol eller ved adskillelse af de forskellige alkaner i råolie (fraktioneret destillation). Husk at råolie ikke må anvendes i folkeskolen, men teorien kan overføres, til det der sker på et olieraffinaderi.

Aktiviteten er delt op i tre faser, hvor eleverne kan arbejde med forforståelse og relevante fagbegreber, konkret udføre en destillering af vand og ethanol samt forklare og argumentere om destillation med brug af de relevante fagbegreber.

Der lægges op til, at eleverne i arbejdet med forsøget kan tage udgangspunkt i en video, der beskriver og forklarer forsøgets udførelse.

 

Tilrettelæggelse

Eleverne skal udføre en destillation. Dette kan eksempelvis ske som i forsøget, der beskrives i denne video: Destillation
Som alternativ til vinen kan en blanding af vand og 10-15% ethanol anvendes.

Opmærksomhedspunkter i forsøget:

  1. Temperaturen på destillatet må ikke komme over 80 grader, da koncentrationen afhænger af temperaturen.
  2. Fokus på omhyggelig forsøgsopstilling.
  3. Sammenlign brændbarheden med kendte koncentrationer.

Forslag til spørgsmål, der kan overvejes inden aktiviteten:

  • Hvordan skal besgrebet destillation introduceres og elevernes forhåndsviden aktiveres?
  • Hvordan skal eleverne arbejde med opmærksomhedspunkterne?
  • Hvordan skal arbejdet med fagbegreber gribes an i gennem forløbet?
  • Hvordan skal der samles op på forsøget?
  • Hvordan skal selve udførelsen af forsøget organiseres?
  • Skal du lave din egen video, der viser et destillationsforsøg, som eleverne så kan tage udgangspunkt i?

 

Aktivitetens opbygning

Aktiviteten er delt op i tre faser:

gsk - fysik kemi - destillation
© Børne- og Undervisningsministeriet

1. Fagbegreber
Eleverne kan i denne fase introduceres til relevante fagbegreber som stofegenskab, temperatur, tilstandsform, kogepunkt, fordampning og fortætning. Der kan desuden arbejdes med at aktivere elevernes forhåndviden ligesom begrebet destillation kan forklares.

2. Det konkrete forsøg
I denne fase kan eleverne udføre en destillering af vand og ethanol, og de kan arbejde med opmærksomhedspunkterne i forsøget. Hvis du har lavet din egen video, kan eleverne udføre forsøget på baggrund af denne. Alternativt kan de arbejde ud fra videoen, der linkes til under afsnittet om tilrettelæggelse.

3. Forklaring og argumentation
I denne afsluttende fase kan eleverne ved hjælp af fagbegreber forklare om destillation. Der kan desuden arbejdes med. at eleverne skal argumentere for en bestemt temperatur ved destillation.

 

Evaluering

Du kan konkret evaluere på, om eleverne kan udføre en destillering af vand og ethanol ved at tage udgangspunkt i følgende spørgsmål:

  • Kunne eleven lave opstillingen til en destillation?
  • Kunne eleven udføre destillationen med fokus på omhyggeligt at overholde temperaturgrænser?
  • Kunne eleven udføre en grundig destillation (med brugbart produkt)?
  • Kunne eleven forklare og argumentere ved hjælp af begreber, som knytter sig til destillation?

Der kan efter gennemførelsen af aktiviteten sættes fokus på spørgsmål som:

  • Hvordan virkede det at guide eleverne gennem forsøget via en video?
  • Hvordan fungerede arbejdet med fagbegreber?
  • I hvilket omfang var eleverne i stand til at beskrive, forklare og argumentere med brug af relevante fagord?
  • Er der erfaringer med arbejdet med for eksempel video eller fagbegreber, der kan bruges i forbindelse med andre aktiviteter/forsøg i undervisningen?

 

Kreditering

Aktiviteten er udarbejdet i et samarbejde mellem Børne- og Undervisningsministeriet og NTS-centeret.

Siden er opdateret af emu-redaktionen
Rettigheder:

Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.