Forløb
Forløb om praktisk udøvelse: På vej mod solodisciplinen i musik A
Virtuoseri eller lejrbålsguitar? I dette forløb fokuseres der på at stilladsere solodisciplinen, så der sikres en progression i arbejdet med elevernes solooptræden.
Målgruppe: Musik A - elementer kan anvendes på B-niveau.
Varighed: 7 moduler á 90 minutter og forløber sig over 3 år.
Til eksamen i 3g skal eleverne med musik A optræde i ensemble og solistisk. Du kan bruge dette forløb til at klæde dine elever på til den solistiske del af eksamen.
Forløbet fokuserer både på at skabe et trygt rum for den optrædende elev samt en progression i arbejdet med solodisciplinen som en selvstændig optræden.
I forløbet arbejdes der blandt andet med følgende læreplansmål:
- arbejde kreativt, innovativt og selvstændigt, individuelt og i samspil med andre med henblik på at udvikle og realisere musikalske udtryk.
- udfylde en plads som vokalist og instrumentalist – solo og i ensemble – inden for et dansk og internationalt repertoire af en- og flerstemmige sange og satser.
Planlægning og overvejelser
Forløbet bygger i nogen grad videre på de forudsætninger eleverne kommer med fra tidligere musikundervisning eller egne tillærte færdigheder. Her vil eleven ofte selv have en idé om eget udviklingspotentiale, retning og ønsker til musikalsk stil. Hvis eleven kommer helt uden musikalske forudsætninger, kan læreren sammen med eleven overveje, om det er træning i vokal eller instrument, der skal være i fokus. Eleven skal forvente, at der skal øves hjemme for at kunne optræde solistisk med et nummer, mens læreren kan være en støtte i at finde gode online tutorials samt velegnede sange.
Forløbet består af gruppearbejde med vejledning, øvning hjemme og performance med feedback.
Dine elever kan med fordel have en portefølje, hvor de noterer, hvilke numre, de har optrådt med, om de har sunget eller spillet, den feedback, de har fået fra lytterne samt elevens egne faglige refleksioner. Porteføljen kan inddrages i faglige samtaler og danne afsæt for videre vejledning af eleven.
Forløbets opbygning
Inden forløbet er det oplagt, at der tidligt i studieretningsforløbet i 1g ligger en stemmeprøve. Her synger eleverne et uddrag af en kendt sang for læreren med henblik på at kunne placere eleven korrekt i korsammenhæng. Samtidig får læreren et indtryk af elevens vokale færdigheder og har en idé om, hvilken støtte eleven har brug for til at udvikle sin stemme.
Fokuspunkter hos læreren kan være at lytte efter elevens:
- Stemmeleje og register
- Klang
- Evne til at intonere
- Støttearbejde
- Musikalitet i udtryk herunder fornemmelse for rytmisk præcision
Man kan med fordel bruge Cathrine Sadolins bog ”Komplet Sangteknik” til at bevidstgøre eleverne om egen stemme og det videre arbejde med stemmens funktioner.
Selve forløbet
Her finder du forløbets 7 moduler, som strækker fra 1g til 3g.
Hvornår: Vinter/forår 1g.
Format: Gruppearbejde. I mindre grupper inddelt efter niveau (fx 5 elever).
Modulets indhold: I grupperne mødes eleverne og taler sammen om deres musikalske forkundskaber og målet for deres første solooptræden. De brainstormer på gode sange til den første optræden og finder egnede noder (fx med becifringer) til sangene.
Læreren fungerer som konsulent og kan med fordel lægge vægt på, at den første optræden gerne må være simpel, og at det er bedre med et let nummer, man kan spille med nerver på end at finde noget, der er for svært.
Lektie til modul 2: At øve sig grundigt på det valgte nummer, så eleven kan optræde med det for gruppen.
Hvornår: Forår 1g.
Format: Solistisk optræden i grupper.
Modulets formål:
- Skabe et trygt rum med plads til fejl.
- Klæde lytterne på til både at være aktive lyttere og gode til at give respons.
Modulets indhold: I de samme grupper som i modul 1 optræder eleverne solistisk for hinanden. Soloen er en prekær størrelse, da solisten er i en sårbar position. Så det handler for læreren om at klæde de andre i gruppen på til at være gode lyttere i denne situation. Det kan fx være ved at tale om hensigtsmæssigt kropssprog og ansigtsmimik under elevens solo, men også ved, at man taler med eleverne om feedback. De lyttende elever giver den optrædende elev feedback efter soloen med fokus på faglige observationer. Det er her vigtigt, at lytterne er bevidste om, at de skal undgå smagsdommeri, men i stedet forholder sig åbent og sagligt til soloen. Lytterne kan øve sig i at lytte efter:
- solistens syngemåde, tekstudtale og frasering
- solistens vokale og/eller instrumentale færdigheder og sikkerhed
- solistens evne til fortolkning og fornemmelse for genre
- solistens rytmiske præcision, frasering og variation
- sangens sværhedsgrad i forhold til elevens musikalske færdigheder
Læreren kan med fordel udpege 2-3 fokusområder, som lytterne kan lytte efter. Feedbacken skal gerne rumme plads til forslag til, hvordan eleven kan forbedre sin soloperformance til næste gang. Læreren samler op ved at udvælge fokuspunkter til elevens næste øveproces.
Hvis grupperne kører simultant, tager denne proces max 1 modul. Dog kan læreren ikke nå omkring alle, men eleverne vil stadig have fået træning i at optræde. Hvis læreren gerne vil se alle solooptrædener, kan de øvrige elever arbejde med skriftlighed eller lignende imens.
Tip: Eleverne kan opfordres til at akkompagnere hinanden inden for gruppen. Dermed kan der også gives korte kommentarer til akkompagnatøren. Det kan skabe en ekstra tryghed at have en akkompagnatør med. En mulighed er også at eleven bruger et backingtrack, men det er vigtigt at dette ikke forstyrrer eller overdøver elevens optræden.
Hvornår: Forår 1g.
Format: Optræde for halv klasse.
Modulets formål: Udvidelse af det trygge rum og fokus på, hvordan eleven inkorporerer den givne feedback fra første optræden.
Modulets indhold: Eleverne har siden den første solooptræden arbejdet med de fokuspunkter, som de fik med fra deres feedback. Eleven kan gentage sin optræden fra første gang med rettelser ift. den givne feedback eller optræde med en ny sang.
Denne optræden er for en halv klasse. Læreren kan se alle optrædener, hvis klassen deles og der byttes halvvejs. De, der ikke optræder, kan fx arbejde med skriftlige opgaver eller analyseopgaver imens.
Alternativt kan de to store grupper optræde simultant i to lokaler, mens læreren går frem og tilbage som konsulent.
Hvornår: Efterår i 2g.
Format: Optræde for gruppe med vokal i mikrofon.
Modulets formål: Bevidsthed om egen stemme, træning i at synge i mikrofon samt vokal fortolkning.
Modulets indhold: Der er til eksamen krav om, at der skal indgå vokal. Denne optræden træner denne disciplin, ved at eleverne i grupper optræder med vokal for hinanden. Ved vokal forstås både sang, rap og spoken word. Grupperne dannes, så der er en erfaren sanger i hver gruppe, der kan hjælpe med at give konkrete råd og faglig feedback på vokalen.
Eleven kan enten optræde med en sang fra klassens fællessangsrepertoire eller en selvvalgt sang/rap og alle teknologiske og digitale manipulationer af stemmen kan benyttes, blot det foregår live. Sangen synges i mikrofon for at træne dette.
Afhængigt af, hvor eleven er henne i sin vokale udvikling, kan der være mere eller mindre fokus på elevens fortolkningsevne. Den dygtige sanger kan fx arbejde mere bevidst med frasering, tempo, dynamik, rytmik, forbindelse til akkompagnementet mv. Den mere uerfaren sanger kan derimod have mere fokus på indlevelsesevne, udtale, rytmisk fornemmelse og syngestil.
Tip: Der kan benyttes akkompagnatør fra klassen eller backingtrack til denne optræden.
Hvornår: Forår i 2g.
Format: Optræde for hele klassen med selvvalgt performance.
Modulets formål: Øve udvælgelse af velegnet sang. Gøre eleven tryg ved at optræde foran hele klassen. Træning i kravet om både at optræde vokalt og instrumentalt.
Modulets indhold: Eleven optræder for første gang for hele klassen. Hvis det er en stor klasse, tager det flere blokke, hvis der er skal være god plads til feedback. Alternativt skal det spredes ud over en længere periode, hvor man starter musiktimerne med et par optrædener efterfulgt af andet indhold.
Eleven vælger selv sang, og hvordan den skal fremføres. Hvis eleven kun har optrådt med vokal indtil nu, kan det med fordel være et krav, at eleven til denne optræden spiller på et instrument (eventuelt som akkompagnement til egen eller en andens sang).
Hvornår: Efterår i 3g.
Format: Solistisk optræden i grupper.
Modulets formål:
- Skærpe bevidstheden om den muligt forestående eksamen.
- Eleven modtager konkrete fokuspunkter, der kan arbejdes videre med frem mod eksamen.
Modulets indhold: Der kan dannes grupper efter type af optræden, så alle guitaristerne f.eks. samles. Som forberedelse hjælper eleverne hinanden med at finde gode sange, der kan bruges til eksamen. Der er i denne sekvens mulighed for at prøve noget af, som eleven overvejer til eksamen.
Soloen foregår i grupper, og der gives efter elevens optræden grundig og præcis feedback, så eleven har nogle klare anvisninger til, hvordan der kan arbejdes videre med nummeret hvis det skal være et eksamensnummer. Der skal både være fokus på elevens vokale og/eller instrumentale færdigheder, men også elevens fortolkningsevne.
Hvornår: Forår i 3g.
Format: Eksamensoptræden.
Modulets formål: At gøre eleven tryg i sit sangvalg (vokalt som instrumentalt) og arbejde med elevens nærvær i rummet og fortolkning.
Modulets indhold: Eleverne har valgt deres eksamensnummer og optræder for hinanden på klassen. Lytterne giver kun feedback efter, at det er småting, der kan justeres på dette tidspunkt.
Hvis eleven benytter sig af akkompagnatører, kan der også gives feedback til disse. En mulighed er også at supplere eller erstatte dette modul med en aftencafé, hvor eleverne optræder på en lille scene og dermed får endnu mere erfaring i at optræde foran et publikum.
Eleverne skriver et afsluttende afsnit i deres portefølje, hvor de evaluerer på deres egen optræden og forholder sig til, hvordan de kan arbejde videre med nummeret, hvis de skal til eksamen.
Forløbet kan ligeledes opsamles med en evaluering på klassen, hvor eleverne overordnet diskuterer, hvilke forskellige elementer, der kan gøre en optræden vellykket. Der kan også samles op på, hvornår noget er uhensigtsmæssigt for at bevidstgøre eleverne om, hvilke faldgruber de skal prøve at undgå til eksamen.
Kreditering
Lotte Vestergaard Melchiorsen.
Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.