Nyhed
Nyt fra fagkonsulenten: Brugen af akademiske artikler i SRP
Læs det seneste nye om, hvordan akademiske artikler og GAI kan bruges i SRP i biologi.
Det er min erfaring, at brugen af artikler fra akademiske tidsskrifter, som eksempelvis Science og Nature, er steget gennem årene. Populariteten fra lærersiden skyldes sandsynligvis, at de er kilde til specifik og ny viden samt, at den metodiske tilgang beskrives i en sådan detaljegrad, at eleven kan inddrage den ”… som kritisk gennemgang af andres eksperimentelle arbejde…” jf. vejledningen til SRP s. 11.
Akademiske artikler er skrevet i et engelsk fagsprog, de anvender teoretisk, matematiske og statistiske viden, som samlet fordrer flere års studier på videregående uddannelser før end den studerende er klædt fagligt på til at kunne inddrage genren i studiet. Dette sker oftest tidligst på tredje år på de videregående uddannelser.
I relation til anvendelse af akademiske artikler er det derfor vigtigt at være opmærksom på, at den store skriftlige opgave er en gymnasial opgave. På denne side på emu.dk, præciseres det, hvad der menes med faglig fordybelse. Om faglig fordybelse står der følgende under ”Hvilke krav er der til det faglige niveau i et studieretningsprojekt?”:
"At der skal indgår fordybelse og selvstændighed, der ligger ud over den forudgående undervisning betyder ikke, at det faglige niveau skal være højere end det, der ville ses i undervisning, som kendetegner en gymnasial uddannelse, men studieretningsprojektet skal give mulighed for, at eleven selvstændigt kan udvise beherskelse af de faglige metoder og ikke blot gengive det, der er foregået i undervisningen."
Hvis akademiske artikler anvendes anbefales det at inddrage dem aktivt i vejledningsprocessen. Eksempelvis gennem brugen af Generativ kunstig intelligens (GAI). Derved støttes eleven i processen med at læse og forstå de akademiske artikler, idet GAI har potentialet til at kunne bygge bro mellem den akademisk artikel og elevens sprogkundskab og faglige niveau. GAI kan formidle og forklare den akademiske artikel på dansk på et fagligt niveau, som er passende i forhold til, at eleven skriver en gymnasial opgave. GAI må gerne anvendes frem til opgaveformuleringen udleveres. Det anbefales endvidere at træne udarbejdelse af egnede prompts i undervisningen.
Bemærk at i stedet for at benytte andres eksperimentelle arbejde eller selv at udføre en faglige metode i forbindelse med den store skriftlige opgave, så kan eleven i stedet vælge at inddrage eksperimentelt arbejde fra den gennemførte undervisning. Jf. s. 14 i vejledningen til SRP.
Det skal afslutningsvis understreges, at en fyldestgørende opfyldelse af de faglige mål og en god karakter på ingen måde er betinget af, at eleven inddrager viden fra universitetslærebøger, akademiske artikler med mere.
God arbejdslyst med studieretningsprojekterne.
- Kim Bidstrup Withen
Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.