Nyhed
Nyt fra fagkonsulenten i samfundsfag – November 2024
Dette nyhedsbrev indeholder først og fremmest en reminder om at deltage i undersøgelse af samfundsfagsundervisningen anno 2024 samt et kort overblik over samfundsfagskarakterer for årets studenter.
Reminder om deltagelse i undersøgelse af samfundsfag som undervisningsfag.
Samfundsfag har været et obligatorisk fag i ungdomsuddannelserne siden reformen i 2005, og faktisk har samfundsfag eksisteret som fag i mere end 50 år.
I det lys og med de mulige reformer af ungdomsuddannelsessystemet, så er det oplagt at lave en undersøgelse af samfundsfagsundervisningen, og hvordan det er at være samfundsfagslærer på de forskellige ungdomsuddannelser anno 2024.
Der er i skrivende stund ca. 500 kolleger, der har svaret, men vi er jo ca. 1800 på tværs af de forskellige skoleformer, så det vil være en betydelig hjælp i forhold til indsamling af vigtig viden og indsigt om samfundsfag og samfundsfagsundervisningen at få lidt flere besvarelser.
Så husk at svare på undersøgelsen, der kan tilgås ved at klikke her (og mind også gerne din kollega om det!).
Spørgeskemaet er anonymt, både hvad angår navn og ansættelsesinstitution.
Det tager ca. 30 min. at besvare.
Deadline for besvarelse er 15. nov 2024.
Undersøgelsen er udarbejdet i et samarbejde mellem BUVMs fagkonsulent i samfundsfag, samfundsfags faglige forening FALS og redaktionsgruppen for det samfundsfagdidaktiske tidsskrift POLIS.
Spørgeskemaet efterfølges af en række fokusgruppeinterviews, og den samlede undersøgelse følges op af et temanummer i POLIS.
Desuden vil konklusioner blive formidlet og kommenteret af undertegnede i et kommende nyhedsbrev og på FIP-kurser.
Resultaterne af undersøgelsen er desuden vigtige for min men også FALS’ arbejde med den fortsatte udvikling og kvalitetssikring af samfundsfag i ungdomsuddannelserne.
Fokus i undersøgelsen er på såvel samfundsfagslærerens didaktik samt læreplanens indhold.
Emnerne i spørgeskemaet dækker over en indledende del, der indeholder forskellige baggrundsvariable, den overordnede oplevelse af at undervise i samfundsfag og synet på elevernes faglige baggrund fra grundskolen samt motivation for faget.
Herefter følger spørgsmål, der knytter sig til den konkrete undervisningspraksis, herunder afsæt for undervisningens planlægning, lektiegivning, differentiering, tværfagligt samarbejde, opfyldelse af de faglige mål og kunstig intelligens rolle i undervisningen.
Afslutningsvis spørges til eksamensformer og ønsker til fremtidens læreplan.
I forlængelse heraf minder jeg også om, at der er en særlig workshop om fremtidens undervisning og prøve for samfundsfag A d. 3. december.
Tilmelding sker via dette link: https://www.tilmeld.dk/workshopomfremtidensundervisningogproeveisamfundsfagastxden3december
Overblik over samfundsfagskarakter og antal elever for 2024-studenterne på tværs af niveauer og skoleformer
Nedenfor er der indsat tre tabeller, som viser henholdsvis eksamenskarakterer og standpunktskarakterer samt det antal elever, der har haft faget på det pågældende niveau.
Samfundsfag A er et fagniveau, der primært eksisterer STX, hvor ca. 45% af årets studenter har dette fagniveau.
Faget eksisterer dog også om end i mindre omfang på HF-e og HHX. Samfundsfag B er klart størst på HF, hvor det indgår som fagpakkefag i mange fagpakker og på EUX er der også en stor andel af elever, der har faget på B-niveau, omen antallet af EUX-elever jo ikke er så højt.
På landsplan er antallet af studenter med samfundsfag B dog halveret siden 2017-reformen trådte i kraft. Samfundsfag på c-niveau er det numerisk set største fag og andelsmæssigt er det ca. 80% af eleverne på både HHX og HTX, der har dette niveau. Årsagen til at EUX ikke er medtaget på c-niveau handler om, at faget her læses efter EUD-bekendtgørelsen.
Samfundsfag A – studenter 2024
Skoleformer |
Eksamen |
|
Standpunkt |
|
|
|
Mundtlig |
Skriftlig |
Mundtlig |
Skriftlig |
Antal elever |
STX |
7,7 |
6,2 |
7,4 |
7,1 |
11500 |
2årig STX |
6,7 |
3,6 |
6,5 |
6,1 |
150 |
HF-e |
6,5 |
3,5 |
|
|
10 |
HHX |
10,0 |
7,3 |
8,9 |
8,2 |
40 |
Samfundsfag B – studenter 2024
Skoleformer |
Eksamen |
Standpunkt |
|
|
Mundtlig |
Mundtlig |
Antal elever |
STX |
7,8 |
7,9 |
1250 |
2årig STX |
6,7 |
9,5 |
15 |
EUX-tek |
5,8 |
6,0 |
470 |
EUX-merk |
7,4 |
7,4 |
220 |
Hf |
6,1 |
|
4220 |
Hf-e |
7,3 |
|
700 |
HHX |
7,6 |
7,1 |
1410 |
HTX |
7,4 |
7,5 |
550 |
Samfundsfag C – studenter 2024
Skoleformer |
Eksamen |
Standpunkt |
|
|
Mundtlig |
Mundtlig |
Antal elever |
STX |
7,5 |
7,6 |
11490 |
2årig STX |
7,4 |
7,9 |
140 |
Hf-e |
|
7,6 |
560 |
HHX |
7,4 |
7,3 |
7580 |
HTX |
7,4 |
7,6 |
3290 |
Kontakt til fagkonsulenten
Som jeg gentager på skrift og i tale, hver gang jeg har muligheden herfor, så kan jeg allerbedst lide mit arbejde som fagkonsulent i mødet med fagkolleger i diverse sammenhænge, så jeg håber, at vi ses derude – men hvis ikke vi lige fanger hinanden ansigt-til-ansigt, så er man også altid velkommen til at kontakte mig på mail eller telefon.
- Mail: Ditte.Kirstine.Noertoft.Nielsen@stukuvm.dk
- Telefon: +45 40 10 65 59
Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.