Nyhed
Nyt fra fagkonsulenten i dansk - november 2024
Læs om skoleårets fyraftensmøder, kunstig intelligens, puljen til grøn efteruddannelse, Nordisk Talefest 2025 og en særligt tilrettelagt SOP-konference for hhx.
Brevets indhold
- Opdaterede links til dette skoleårs fyraftensmøder
- Kunstig intelligens
- Pulje til grøn efteruddannelse og undervisningsforløb i bæredygtighed på gymnasiale uddannelser 2024
- Nordisk Talefest 2025
- SOP-konference med fokus på det konstruktive faglige samspil (særligt for hhx)
- Mailliste
Jeg håber, at I alle har haft en dejlig efterårsferie. Jeg sender jer her et nyhedsbrev med en række danskfaglige tilbud, som jeg håber kan have jeres interesse.
Opdaterede links til dette skoleårs fyraftensmøder
Skriv gerne nedenstående opdaterede links og datoer ind i kalenderen, så I husker det og kan deltage, hvis I har tid og lyst:
- Den 15. januar 2025 kl. 15.30-17.00: Skriftlighed og seksualundervisning i dansk: Deltag i Skype-mødet her
- Den 14. maj 2025 kl. 15.30-17.00: Den mundtlige og den skriftlige prøve i dansk: Deltag i Skype-mødet her
Når du åbner møderummet via linket, vil du blive spurgt, om du vil åbne møderummet i programmet, som kan downloades gratis. Det er både muligt at deltage på nettet og i programmet. Hvis det ene ikke virker (fx problemer med lyden), så kan du lukke ned og prøve den anden mulighed.
Kunstig intelligens
Kunstig intelligens er også på dagsordenen i dette skoleår. I vejledningerne til læreplanerne for dansk A på hhx/Meux og htx/Teux er følgende tilføjet under afsnittet om it: ”I undervisningen tilstræbes en passende vekselvirkning mellem det analoge og det digitale. It samt digitale medier og værktøjer, herunder kunstig intelligens, benyttes, hvor det skønnes hensigtsmæssigt ift. elevernes læringsproces og digitale dannelse. I anvendelsen af it styrkes elevernes evne til at søge, udvælge og formidle relevant fagligt materiale samt til at forholde sig kritisk til de muligheder og begrænsninger, som digitale værktøjer, og produkter frembragt ved hjælp heraf, giver.”
Praktisk betyder det, at vi godt kan inddrage kunstig intelligens i undervisningen, når og hvis det giver mening. Jeg ved, at mange af jer allerede er godt i gang med at undersøge brugen af kunstig intelligens med jeres elever. De erfaringer I samler sammen, vil jeg meget gerne høre om, når vi mødes på eksempelvis FIP-kurser.
Det er dog også vigtigt at informere vores elever om, hvad der er tilladt, og hvad der ikke er tilladt ved prøverne i dansk A. Til prøverne er det eksempelvis ikke tilladt at benytte kunstig intelligens, der genererer original tekst og andet indhold (fx chatbots), da en besvarelse således ikke længere er eksaminandens egen, selvstændige besvarelse. Det er den enkelte institution, som skal tilrettelægge gennemførelsen af prøverne, så disse foregår under forhold, hvor institutionen kan udelukke, at eleverne snyder eller kommunikerer utilsigtet. I kan finde mere information om reglerne her: Digitale hjælpemidler og internetadgang | Børne– og Undervisningsministeriet (uvm.dk)
Workshops: kunstig intelligens i fag og prøver
Styrelsen for Undervisning og Kvalitet har i forbindelse med ovenstående igangsat workshops og forsøg inden for flere af fagene i gymnasiets fagrække. Disse tiltag skal hjælpe med at afdække erfaringer, udfordringer og potentialer for de gymnasiale fag og prøver. Du kan læse om aktuelle forsøg med prøverne her: Prøveforsøg | Børne– og Undervisningsministeriet (uvm.dk). En af de udbudte workshops henvender sig til gymnasielærere i dansk A på blandt andet htx, hhx og eux. På workshoppen får du mulighed at bidrage til, hvordan undervisningen og prøverne i dansk A kan udvikles og forbedres.
I kan læse mere om workshoppen og tilmelde jer via følgende link: Workshops om fremtidens undervisning og prøver | Børne– og Undervisningsministeriet (uvm.dk). Bemærk, at der er et begrænset antal pladser.
Pulje til grøn efteruddannelse og undervisningsforløb i bæredygtighed på gymnasiale uddannelser 2024
Styrelsen for Undervisning og Kvalitet har nu offentliggjort lidt mere om den grønne pulje, som jeg skrev om i sidste nyhedsbrev.
Puljen har kort sagt til formål at understøtte gymnasielæreres arbejde med og kompetencer i at undervise i miljø og klima.
Puljen kan søges af gymnasier til enten:
1) Efteruddannelse af lærere inden for klima, miljø og bæredygtighed.
2) Udvikling af undervisningsforløb til gymnasieelever i klima, miljø og bæredygtighed.
Ansøgningsfrist er den 18. november.
I kan læse mere om puljen og ansøgningsprocessen her (uvm.dk).
Nordisk Talefest 2025
Talefest 2025 er et gratis tilbud til alle danskklasser på ungdomsuddannelserne, som vil arbejde med taler og argumentation. Sidste år deltog over 50 klasser fra hele landet, og vi afholdt velbesøgte regionale ’talefester’ i hele landet - se blandt andet her på YouTube.
Nordisk Talefest tilbyder gratis undervisningsmateriale og kurser for både elever og lærere. Her kan klasserne få mulighed for at:
- Møde andre elever fra hele landet til de danske talefester.
- Blive trænet i talekunst og argumentation.
- Få inspiration til danskundervisningen.
- Få chancen for at deltage i den nordiske talefest i Uppsala, Sverige.
Giv dine elever modet til at tage ordet og argumentere for det, de har på hjerte! Læs om og tilmeld din klasse til Talefest 2025 på hjemmesiden: talefest.nu. Tilmelding kan ske frem til 17. januar 2025.
Talefest er et samarbejde mellem Danske Taler og flere nordiske universiteter. Målet er at give en stemme til unge skandinaver, revitalisere talegenren og fremme demokratisk selvtillid og forståelse mellem nordiske unge. Projektet er desuden støttet af A.P. Møller Fonden.
SOP-konference med fokus på det konstruktive faglige samspil (særligt for hhx)
Kom med til en spændende tværfaglig eftermiddag sammen med dine fagkolleger på tværs af hhx-fagrækken, hvor omdrejningspunktet er det konstruktive faglige samspil i studieområdeprojektet med særligt blik på den gode opgaveformulering. Mine fagkonsulentkollegaer i SOP, Kasper Thomsen og Mia Holck Kjærgaard, inviterer undervisere i de merkantile og humanistiske fag.
Formålet med konferencen er at skabe gode rammer for samarbejdet mellem vejledere på tværs af fag med fokus på fagenes fællesmængder og de fagfaglige potentialer, vinkler og metodiske tilgange i ”det andet fag”. På konferencen deltager fagkonsulenterne i studieområdet, afsætning, international økonomi, virksomhedsøkonomi, historie, engelsk og dansk.
SOP-konferencen henvender sig specifikt til nye såvel som erfarne undervisere i den samfundsvidenskabelige og humanistiske fagrække.
Så hermed en opfordring til at tage din kollegaer under armen og deltage på en af følgende datoer:
-
VEST: College360, Bindslevs Plads 1, Silkeborg, den 12. november 2024, kl. 12.30-15.30. Tilmeld dig her senest den 28. oktober.
-
ØST: Enghøj Gymnasium, Blytækkerporten 2, Hvidovre, den 13. november 2024, kl. 12.30-15.30. Tilmeld dig her senest den 28. oktober.
Der vil være et begrænset antal pladser på hver af de to konferencer. Tilmeldingen sker efter ”først til mølle” princippet.
Mailliste
Hvis I endnu ikke er tilmeldt min mailliste, kan I sende mig en mail med følgende oplysninger:
- Navn
- Mailadresse
- Skole
- Uddannelse (Meux, Teux, hhx og/eller htx)
Del også gerne denne oplysning med jeres kollegaer.
Hvis I har spørgsmål eller andet, I ønsker at drøfte, er I altid velkomne til at kontakte mig. Jeg ønsker jer alle et rigtig godt efterårssemester.
Mange venlige hilsner
Sara Krogh - Fagkonsulent i dansk hhx/htx/eux samt AP på hhx
Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.