Aktivitet

Lær eleverne fysik med deres egen krop

Aktiviteter med et taktilt og rummeligt aspekt, der hjælper elevernes forståelse på vej og får dem væk fra skærmen.

Aktiviteterne er af 10-20 minutters varighed og kan anvendes på alle niveauer i fysikundervisningen.

Målet er at få eleverne op og bevæge sig og bruge eleverne selv til at illustrere eller eksperimentere med fysiske fænomener. 

 

unpublished

Elever som model

Lad eleverne selv indgå som delelementer i en model. Det illustrerer fysiske fænomener på en konkret og håndgribelig vis og er samtidig et godt afsæt til at reflektere over, hvordan modeller kan bidrage til faglig indsigt og forståelse.


Tre elever får udleveret en tennisbold. Tennisbolden skal illustrere en foton.

Den ene elev er atomkernen. En af de andre elever er en elektron, som kredser om kernen. Den sidste elev er en lampe.

Hun kaster ”fotonen” til ”elektronen”, som bevæger sig længere væk fra kernen, fordi den ”exciteres”. Efter lidt tid kan ”elektronen” kaste bolden væk og bevæge sig tættere på ”kernen” igen.

Afslut med at eleverne sammenligner øvelsen med Bohrs Atommodel og diskuterer, hvor der er forskelle og ligheder.


En række elever (mindst 10-15, gerne en hel klasse) går ud på en plads, hvor de stiller sig på en lige række og holder hinanden i hånden.

Giv eleverne besked om at bevæge sig fremad med en konstant hastighed.

Efter lidt tid giver du eleven i den ene side besked på at nedsætte hastigheden.

Denne nedsættelse af hastighed breder sig gennem rækken og eleverne ser, at ”bølgefronten” skifter retning.


Eleverne stiller sig på en række, så alle kigger den samme vej. Den bagerste elev prikker eleven foran på skulderen, og det gentages, indtil ”bølgepulsen” er nået frem til den forreste elev i rækken.

En observerende elev tager tid på, hvor lang tid pulsen er om at nå frem. Bagefter tages en snak om, hvordan bølgepulser udbreder sig i forskellige materialer samt hvordan bølgehastigheden kan bestemmes.

Lad eleverne selv finde på en opstilling, hvor transversalbølger kan illustreres af en menneskerække.


En elev udpeges til at være en ”ledningselektron”. De andre elever er ”atomer” i en ledning og de står i en gruppe med lidt luft imellem. 

Fordi ”temperaturen” er lav, bevæger gruppen af atomer sig ikke ret meget. Bed “elektronen” om at bevæge sig gennem gruppen af atomer.

Lav øvelsene igen, men øg temperaturen - dvs. at “atomerne” skal vibrerer mere frem og tilbage. Sæt nu “elektronen” til nu igen prøve at komme igennem. 

Afslut med at eleverne kommer med input til, hvad øvelsen viser om sammenhængen mellem temperatur og resistans.


unpublished

Eksperimenter med elever som objekt

Brug eleverne selv som objekter i et eksperiment.


Bed eleverne gå udenfor i små grupper. Hver gruppe har en tennisbold med.

Den ene elev skal nu kaste så hårdt som muligt lodret opad. De andre skal vurdere, hvor mange ”elevlængder”, bolden kommer op.

Eleverne kan eventuelt optage en video af boldkastet med en telefon. Tilbage i fysiklokalet skal eleverne nu beregne begyndelseshastigheden for bolden.

Hvis klassen er til konkurrencer, kan grupperne skrive deres hastigheder på tavlen, og den der kaster hurtigst, kan få en præmie.


Udlevér nogle 1 meter linealer. Eleverne skal nu på skift måle hinandens reaktionstid.

Eleven, som skal have målt sin tid, sidder på en stol.

Eleven med linealen står bag ved og holder linealen i toppen, så den siddende elev ikke kan se, hvornår linealen slippes.

Ved at måle faldstrækningen kan reaktionstiden beregnes.


Lad eleverne måle deres energiomsætning ved at løbe på en trappe.

Eleverne bruger teori om potentiel energi og effekt og skal bestemme deres maksimale effekt.

For en sikkerheds skyld skal du instruere eleverne om risikoen for at falde på trappen.


Lad eleverne opvarme vand i en lille skål med deres hånd.

Ved at måle temperaturen, tiden og vandets masse kan eleverne vurdere, hvilken effekt deres hånd opvarmer vandet med. 


Evaluering

Efter afprøvning af nogle af ovenstående aktiviteter kan eleverne evaluere deres udbytte af undervisningen i et spørgeskema.

Det kan undersøges, om denne type eksperimenter samt arbejdet med modeller giver dem ekstra motivation for undervisningen.

 

Kreditering

Jens Bang-Jensen, Egedal Gymnasium & HF, i samarbejde med CFU.

I samarbejde med:

Materialet er udarbejdet af Centre for Undervisningsmidler (CFU) - en del af af Danmarks Professionshøjskoler.

Siden er opdateret af emu-redaktionen
Rettigheder:

Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.