Artikel
Rum til alle
I dette inspirationsmateriale fra Dansk Center for Undervisningsmiljø (DCUM) kan du læse om, hvordan undervisere og ledere i praksis kan sikre et godt fysisk, psykisk og æstetisk undervisningsmiljø for alle.
Dansk Center for Undervisningsmiljø (DCUM) har udarbejdet inspirationsmaterialet ”Rum til alle – det gode undervisningsmiljø på FGU.”
FGU’s centrale rolle i forhold til at klargøre unge til uddannelse og erhverv stiller store krav til de fysiske rammer og den pædagogiske praksis på institutionerne, og derfor kalder dette på et kontinuerligt fokus på, hvordan FGU-skolerne kan arbejde målrettet med at sikre et godt undervisningsmiljø.
Materialets indhold
Inspirationsmaterialet tager blandt andet udgangspunkt i undervisningsmiljøloven, der giver alle elever ret til et godt psykisk, fysisk og æstetisk undervisningsmiljø.
Materialet indeholder:
- Beskrivelser af undervisningsmiljølovens elementer
- Inspiration til, hvordan undervisere og ledere i praksis kan arbejde med at indfri lovens elementer
Materialet beskriver altså, hvordan undervisere og ledere i praksis kan arbejde med at sikre et godt fysisk, psykisk og æstetisk undervisningsmiljø for alle.
Find materialet
Du kan downloade udgivelsen her via dcum.dk.
Bag om materialet
Inspirationsmaterialet er udarbejdet via interviews med ledere, undervisere og elever på FGU, samt med FGU’s elevorganisation Modstrøm, som alle har bidraget til en forståelse for, hvad der fylder i praksis.
Der er desuden indsamlet gode råd og eksempler fra skolerne.
Undervejs i materialet henvises i øvrigt til yderligere materialer og vejledninger.
Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.