Eksempel fra praksis

Praksisfaglighed er en aktivt involverende proces

VIDEO: Når elever udtrykker sig praktisk gennem produkter eller handlinger, kan de erfare, at selv den mest abstrakte teori har et konkret udgangspunkt. Hør Julie Borup Jensen fortælle om praksisfaglighed.

© Styrelsen for Undervisning og Kvalitet
”Selv den mest abstrakte teori har jo et konkret udgangspunkt” siger professor på AAU, Julie Borup Jensen. I videoen zoomer hun ind på begrebet praksisfaglighed som koblingen af teori, produkt og elevers hverdagserfaringer.

Praksisfaglighed er ikke noget nyt, men giver mulighed for at adressere nogle af de ting, lærerene ved, virker. "Hvis sagen er interessant, kommer motivationen som en afledt effekt," understreger Julie Borup Jensen i videoen. 

Praksisfaglighed er ifølge hende en samtidighed af både elevernes kroppe og erfaringer, de teorier og de fag de møder i skolen og det at de kan udtrykke sig såvel fagligt som personligt gennem produkter eller handlinger i og uden for skolen. 

Siden er opdateret af emu-redaktionen
Rettigheder:

Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.