Materialepakken har to dele
Her finder du en introduktion til materialepakken samt korte beskrivelser og links til de enkelte materialer.
Materialepakken præsenterer nogle generelle tilgange med både metodebeskrivelser og praktiske øvelser om hvordan man aktivt kan arbejde med kontroversielle emner både i undervisningen (PDF) og i den fælles lærerforberedelse (PDF). Et centralt fokus er her at opbygge fællesskaber, hvor det er i orden at være uenige.
I håndteringen af elevernes og kursisternes oplevelse af situationen er det også relevant at gøre sig bevidst, hvilke normer man selv bringer med ind i undervisningen, hvilket præsenteres i materialet Normer på Spil i Undervisningen (PDF).
I materialet finder I også generel inspiration til dialogisk undervisning, der også kan bruges som ramme for arbejdet med både kontroversielle emner og egne normer.
Det er som underviser også vigtigt at være opmærksom på internettets rolle, da algoritmer kan forstærke negative følelser, falske historier kan spredes og fællesskaber med en udfordrende adfærd kan finde rammer. Dette kan man læse nærmere om i materialet Nettets Vildveje, der er udarbejdet af blandt andet Medierådet for Børn og Unge.
I forhold til meget konkrete pædagogisk-didaktiske overvejelser omkring arbejdet med konflikten i Gaza, er der nederst i materialesamlingen links til to gode bud på overvejelser fra hhv. Sverige og Norge .
Hvordan taler man nemt om det svære?
Materialet indeholder inspiration til at håndtere konfliktfyldte emner i din hverdag med unge og praktiske øvelser, som kan bruges direkte undervisningen. Nogle gange kan du planlægge en samtale om et svært emne i klassen. Andre gange opstår samtalen pludseligt, uden at du har set den komme. Uanset hvordan og hvornår du støder på kontroversielle emner sammen med dine elever, kan du have glæde af dette materiale.
Materialet er udarbejdet af Styrelsen for Undervisning og Kvalitet i samarbejde mellem David Kerr (Consultant Director of Education, Young Citizens, UK) og Ted Huddleston (Consultant, Civic and Citizenship Education, Young Citizens, UK), Citizenship Foundation, Storbritannien.
Hent Hvordan taler man nemt om det svære? (PDF)
Normer på spil
I konfliktfyldte emner anbefales det, at læreren eller den voksne allerførst reflekterer over sin egen position og engagement. Hvad oplever jeg som konfliktfyldt her? Hvad gør mig følelsesmæssigt engageret? Normer er ikke det samme som holdninger, men normer har stor indflydelse på, hvordan man kan drøfte konflikter, hvad der kan siges af hvem osv. Dette materiale kan inspirere til, hvordan du undersøger normer som en del af din professionelle selvrefleksion og i undervisningen sammen med eleverne. Det kan øge elevernes deltagelsesmuligheder i undervisningen, forebygge marginalisering og styrke deres kritiske tænkning og demokratiske handlekraft.
Materialet er udarbejdet af Via University College, Københavns Professionshøjskole, Dansk Flygtningehjælp og Als Research.
Hent Normer på spil i undervisningen (PDF)
Nettets Vildveje – om løgn, manipulation og propaganda online
Online magasin, der indeholder film, podcasts og tekster, der blandt andet belyser propaganda, grooming, radikaliseringsprocesser, hadytringer, ytringsfrihed, nettrolde, fake news, misinformation, algoritmer, ”ekkokamre” og digitale fodspor. Fænomener som både kan påvirke det som sker på skolen og i klassen, og som det er vigtigt at lære eleverne at navigere i.
Materialet er udarbejdet af Medierådet, Politiets efterretningstjeneste og Nationalt center for forebyggelse af ekstremisme.
Dialogisk undervisning
Artiklen giver konkrete råd til at kvalificere en klassedialog, der kan åbne samtalen i klassen og understøtte en dialogkultur, hvor alle elever har lyst til at bidrage.
Læs Værktøjer til kvalificering af klassedialog af Caroline Schaffalitzky på emu.dk.
Syv tips til samtalen om Israel og Palæstina
Hvordan skal man håndtere situationen, når antisemitiske eller islamfjendtlige ytringer eller konflikten i Israel bliver bragt op i klasseværelset? Hvordan kan man undervise på en måde, der giver eleverne indsigt og dybere forståelse? Her følger syv tips til dig som lærer i mødet med disse problemstillinger.
Materialet er udarbejdet af norske Dembra (Demokratisk beredskap mot rasisme og antisemittisme).
Konflikten i Gaza i klasseværelset
Inspirationspakke med systematiske og lettilgængelige didaktiske overvejelser om at forebygge antisemitisme og islamofobi. Forfatterne anbefaler at tage konflikten proaktivt op på skoler for aktivt at kunne arbejde med, at eleverne oplever at blive mødt ift. deres følelser og holdninger, lærer konstruktive måder at udtrykke sig på og får nuanceret deres holdninger.
Materialet er udviklet for Malmø Kommune.
Læs materialet på Malmö stads hjemmeside
Antisemitisme før og nu
Elevrettet materiale, der blandt andet handler om, hvad du kan gøre for at modarbejde fremmedgørelse og udbredelsen af fordomme og had. Materialet rummer også en skelnen mellem politisk kritik og antisemitisme. Materialet er fra svenske Forum for levande historia og kan med et enkelt klik oversættes til dansk.
Materialet er fra svenske Forum for levande historia og kan med et enkelt klik oversættes til dansk.