Redskab

Styrk jeres formative evalueringspraksis

Dialogværktøjet rammesætter fælles dialog om jeres eksisterende evalueringspraksis - og hjælper jer med at tage de næste skridt.

Hent dialogværktøjet øverst på siden. Dialogværktøjet er inddelt i fire faser og understøtter udvikling af evalueringskulturen i jeres team.
© Styrelsen for Undervisning og Kvalitet

Dialogværktøjet henvender sig til lærere og pædagoger, der ønsker at udvikle deres formative evalueringspraksis.

Hensigten med dialogværktøjet er at bidrage til, at I sammen kan skabe en fælles retning for jeres formative evalueringspraksis. En praksis, som tager afsæt i jeres nuværende tilgang og lokale kontekst.

Download dialogværktøj til lærerteams øverst på siden.

En fælles tilgang er nemlig vigtig for at udvikle en stærk formativ evalueringspraksis. Dialogværktøjet kan bruges i sammenhæng med dialogværktøjet til ledelser: Sæt retning for skolens evalueringskultur.

Et fleksibelt værktøj

Dialogværktøjet kan både bruges i klasse- og årgangsteams eller i bestemte afdelinger , afhængigt af hvordan jeres skole er organiseret. Værktøjet er til inspiration og kan supplere andre redskaber, I allerede anvender.

Hensigten med dialogværktøjet er at bidrage til, at I sammen kan skabe en fælles retning for jeres formative evalueringspraksis. En praksis, som tager afsæt i jeres nuværende tilgang og lokale kontekst. En fælles tilgang er nemlig vigtig for at udvikle en stærk formativ evalueringspraksis.

Fire faser

Værktøjet guider jer igennem et forløb med fire faser, hvor I kan reflektere over jeres nuværende evalueringspraksis og sammen udvikle den.

Faserne er:

  1. Udforskning

  2. Målsætning og valg af tiltag

  3. Afprøvning

  4. Evaluering

Kom godt i gang

Hvis I for eksempel skal holde et møde om evaluering i jeres team, så kan det være en idé at starte her:

Tre gode grunde til at evaluere formativt, fordi teksten beskriver hvorfor det er vigtigt at arbejde med evalueringspraksis.

Eller I kan se denne video, hvor vi kommer med ind i Lottes 5. klasse, hvor der arbejdes med feedback. Du får også forskeren Vibeke Christensens perspektiver på den formative evalueringskultur.

Siden er opdateret af emu-redaktionen
Rettigheder:

Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.