Forskning og viden

Undersøgelse af normeringerne i fritidstilbud

Undersøgelse fra VIVE giver et øjebliksbillede af normeringen i fritidstilbud.

Kort fortalt

Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd (VIVE) har undersøgt normeringen i landets fritidstilbud. Undersøgelsen giver et øjebliksbillede af normeringen i fritidstilbud og viser blandt andet, at der i gennemsnit er 7,5 børn pr. voksen i førskoletilbuddene om formiddagen, og 18,1 børn pr. voksen i fritidstilbuddene om eftermiddagen.

Hent rapporten Normeringer i fritidstilbud på VIVE.dk

 

Normeringen i fritidstilbud

En ny undersøgelse afdækker normeringen i landets fritidstilbud, herunder også førskoletilbud, på to konkrete tidspunkter d. 31. maj 2022. Undersøgelsen viser, at der i førskoletilbuddene om formiddagen i gennemsnit er 7,5 indskrevne barn pr. planlagt pædagogisk personale. Om eftermiddagen er normeringen på tværs af førskoletilbud, SFO, fritidshjem og klubtilbud 18,1 børn pr. voksen. Når normeringen om eftermiddagen opgøres på klassetrin er der for førskolebørnene gennemsnitligt 11,6 børn pr. voksen, mens der for børnehaveklasse-3. klasse i gennemsnit er 16,2 børn pr. voksen. Endelig er normeringen for 4.-6. klasse opgjort til 21,6 børn pr. voksen. 

Lokale forhold

VIVE har desuden undersøgt en række lokale forhold i landets fritidstilbud. Her finder undersøgelsen, at 64 procent af personalet på tværs af tilbuddene er ansat som pædagoger eller pædagogisk assistenter. Rapporten viser desuden, at de fleste fritidstilbud er placeret sammen med en skole, og at der i høj grad er et velfungerende samarbejde med skolen om børnene. Der deles i høj grad viden om børnenes trivsel og andre forhold mellem skolen og fritidstilbuddet. For fritidstilbud med et førskoletilbud, oplever størstedelen, at de har et godt samarbejde med dagtilbud i forbindelse med overgangen til skolen. Endelig viser undersøgelsen, at ca. en tredjedel af førskoletilbuddene har personale i vagtplanen, hvis primære ansættelse er i et dagtilbud.

 

Fakta om undersøgelsen

Partierne bag Finansloven for 2022 er enige om, at der ikke har været tilstrækkeligt kendskab til normeringerne på fritidstilbudsområdet. På den baggrund har Børne- og Undervisningsministeriet bedt VIVE om at gennemføre en undersøgelse af normeringerne i førskoletilbuddene, skolefritidsordninger (SFO), fritidshjem og klubtilbud. 

Undersøgelsen er gennemført som en landsdækkende spørgeskemaundersøgelse, der opgør antal indskrevne børn og planlagt personale tirsdag d. 31 maj 2022. Spørgeskemaet er udsendt til 2.464 fritidstilbud, hvoraf 1.127 fritidstilbud har besvaret spørgeskemaet Dette svarer til en svarprocent på ca. 46 procent.

Spørgeskemaet tager udgangspunkt i fritidstilbuddenes vagtplaner tirsdag d. 31. maj 2022 klokken 11 og klokken 14.45. Tidspunktet klokken 11 er udelukkende besvaret, hvis der er tale om førskoletilbud. Der er valgt en uge, hvor der ikke er hellig- eller feriedage, ligesom den konkrete dato ikke er i direkte forlængelse af en weekend, samt er før 1. juni, hvor der potentielt kan være ind/udskrivninger. Endelig er tidspunktet valgt for at sikre, at normeringerne i førskoletilbud, som en række kommuner benytter sig af i månederne op til skolestart, kan afdækkes. Undersøgelsen repræsenterer et øjebliksbillede. Det er med undersøgelsen ikke muligt at fastlægge, hvorvidt normeringen på denne dato er repræsentativ for andre datoer. 

Udformning af spørgsmål samt indsamling af kontaktoplysninger på respondenter er foretaget af VIVE, mens Børne- og Undervisningsministeriet har forestået opsætning og indsamling af besvarelser. Slutteligt har VIVE bearbejdet data, samt skrevet afrapporteringen.

Siden er opdateret af emu-redaktionen
Rettigheder:

Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.