ARTIKEL Tilrettelæg, gennemfør og evaluér makkerlæring Makkerlæring er en struktureret undervisningsform, hvor elever i små grupper eller par underviser og støtter hinanden, så vidt muligt uden lærerens indblanding. EKSEMPEL FRA PRAKSIS Social mentorordning går hånd i hånd med makkerlæsning Den sociale mentorordning mellem eleverne i indskolingen og på mellemtrinnet styrker elevernes trivsel og oplevelse af at tage ansvar for skolens sociale fællesskab. EKSEMPEL FRA PRAKSIS Makkerlæring styrker svage og stærke elever I 4. klasse bruger Tine makkerlæring i dansk og engelsk. Det styrker den faglige og sociale udvikling hos både den fagligt svage og stærke elev. EKSEMPEL FRA PRAKSIS Gå på opdagelse i historien i par og grupper Eksemplet beskriver en historisk byvandring i 8. klasse med undervisning i makkerpar og grupper, hvor elevernes samarbejde om at undersøge, analysere og formidle skaber en struktureret ramme for læring. REDSKAB Podcast: Inspiration til fagligt løft Efter hjemsendelser og nødundervisning kan der være behov for at styrke elevernes faglige udvikling i udvalgte fag eller for enkelte elever. Denne podcastserie sætter fokus på arbejdet med et fagligt løft. ARTIKEL Viden om makkerlæring til ledelse og ressourcepersoner Makkerlæring er et samlebegreb for undervisningsaktiviteter, der involverer en struktureret læringsrelation mellem to elever eller en mindre gruppe af elever.