Nyhed

Nyt fra fagkonsulenten i teknologi - december 2023

Institut for Naturfagenes Didaktik  søger lærere, der vil være med til at udvikle inkluderende undervisning i skoleåret 2024/25,

Kære kolleger,

Jeg har fået en henvendelse fra Institut for Naturfagenes Didaktik. De søger lærere, der vil være med til at udvikle inkluderende undervisning i skoleåret 2024/25,

Se opslaget herunder og GATE – Københavns Universitet (ku.dk).

Kunne du tænke dig at være med til at skabe inkluderende undervisning i fysik, kemi og teknologi i gymnasiet? Så tag et kig her.

I forskningsprojektet GATE undersøger vi, hvorfor unge kvinder, der har tilvalg i naturvidenskaben i gymnasiet, ikke ender med at gøre karriere inden for STEM-feltet.

Målet med projektet er at skabe videnskabeligt fundament for at lave konkrete ændringer i undervisningen. Vi søger derfor gymnasielærere fra hele landet, der vil være med til at udvikle, afprøve og evaluere undervisningseksperimenter, der kan gøre kemi-, fysik- og teknologi- undervisningen mere inkluderende og støtte flere forskellige elever i at se sig selv i fagene.

Læs mere om projektet og tilmelding her: https://www.ind.ku.dk/Nyheder/2023/gate/

Måske nogen af jer tænker som jeg? Jeg startede med at spørge forskeren, der henvendte sig, om hun var sikker på, at den kønsmæssigt skæve rekruttering til de videregående uddannelser inden for naturvidenskab og teknik, også gælder piger på htx. Jeg fik tal tilbage i hovedet: Jo, det gælder desværre også piger på htx.

Jeg håber, at nogen af jer er interesserede og vil være med. Fortæl mig gerne om det; det vil være oplagt at sætte på dagsordenen på FIP engang i fremtiden. 

I øvrigt husk nu også et tilmelde jer til vores faglige forenings inspirationsdag den 28/2 2024 på Videns Djurs i Grenå og FIP samme sted dagen efter . . . (kun 17 deltagere til dags dato).

Glædelig jul og godt nytår (idet jeg ikke forventer at skrive flere fællesmails ud i dette år!)

Mange hilsner

Pernille Kaltoft
Fagkonsulent

Siden er opdateret af emu-redaktionen
Rettigheder:

Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.