Eksempel fra praksis

Case: Højskoler

I denne case kan eleverne arbejde med søgning til en lokal højskole og kan igennem arbejdet med højskoler få øget kendskab til deres egen målgruppe og øve, hvordan man henvender sig til denne slags modtager. 

Med 75 godkendte højskoler rundt omkring i Danmark er der god mulighed for at komme i kontakt med en lokal højskole. Mens højskolerne har tilbud til alle aldersgrupper, er det vigtigt for højskoler at få elever til deres længere kurser på 5-6 måneder.

Det er typisk unge, der lige er færdige med gymnasiet, der har tid og mulighed for at tage på højskole. Faktisk har højskoleforeningen igennem flere år udskrevet en markedsføringskonkurrence, hvor HTX-elever både er målgruppe og kampagnekonsulenter.

Eleverne kan altså igennem arbejdet med denne case få et øget kendskab til egen målgruppe. 

 

Baggrund for casen

Antallet af danske højskoler er gået op og ned, siden den første højskole åbnede i Rødding i 1844.

I en del år har højskolerne oplevet skarp konkurrence om de yngste elever, der efter 9. klasse ofte tager på efterskole. Der var dog i 2020-21 over 10.000, der tog på langt kursus på en højskole, og det er en fremgang siden 2006-07, hvor tallet var 7332.

Men det er helt tydeligt, at højskolerne ikke er så meget på de unges lystavle som efterskoler er, og det vil højskolerne gerne gøre noget ved. 

 

Mulige kommunikationsprodukter

Det nedenstående er hentet fra den markedsføringskonkurrence, Højskoleforeningen flere gange har udskrevet blandt htx-uddannelses kommunikation og it-elever:

"Højskolerne vil gerne tiltrække flere unge mennesker fra HTX og er derfor gået i gang med at udvikle en kampagne, der øger kendskabet på HTX. KOM/IT-eleverne er som reklame-/mediebureau blevet ansat af Højskolerne til at gennemgå deres nuværende kampagner og samtidig komme med et bud på en optimal kampagne, der skal få målgruppen på HTX til at overveje et højskoleophold efter gymnasietiden. 

1. Hvordan er Højskolerne som afsender? 
Til besvarelsen inddrages i selvvalgt rækkefølge: 

  • Teori om branding og (visuel)identitet
  • Forundersøgelse og analyse af “Højskolerne” som afsender 
  • Teori om markedsføring og kommunikationsstrategi
  • En analyse af udvalgte kommunikationsprodukter fra Højskolernes tidligere kampagner. 

2. Hvem er de primære og sekundære målgrupper til Højskolerne? 
Til besvarelsen inddrages i selvvalgt rækkefølge:

  • Identificer primær og sekundær målgrupper for Højskolerne 
  • Teori om segmentering og målgruppeanalyse 
  • Kvantitativ/kvalitativ metode og observationsmetoder 
  • Udarbejd 3 optimale målgruppeprofiler eller personas 

3. Med hvilken strategi og hvilke kommunikationsprodukter vil Højskolerne opnå den ønskede effekt: “øget kendskab på HTX”? 
Til besvarelsen inddrages i selvvalgt rækkefølge:

  • Idégenerering (på baggrund af arbejdsspørgsmål 1 og 2) 
  • Produktudvikling (herunder valg af relevante programmer og platforme) 
  • Processtyring og rollefordeling i arbejdsgruppen 
  • Test og brugerinddragelse 
  • Medieplan med anslået budgetramme på max 250.000 kr. 
  • Lovgivning, moral og etik ifm. kommunikation (fx ophavsret, medieansvar og markedsføringsloven) 

Inddrag med erfaringer fra de to første arbejdsspørgsmål i udarbejdelsen af Højskolernes nye strategi, medievalg, budskab samt kommunikationsprodukter. 

Tidsforbrug – ca. 8 timer. Sideantal – min. 10"

Keywords: Oplevelseskommunikation, oplevelsesøkonomi, uddannelseskommunikation

 

Videre læsning

  • Højskolernes forening: Elevstatistik
Siden er opdateret af emu-redaktionen
Rettigheder:

Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.