Forløb
Evolution- hvor kommer vi fra og hvor er vi på vej hen?
Forløbsplan om evolution og evolutionsmekanismer. Forløbseksemplet til biologi på htx inddrager aktiviteter, forsøg, litteratur og video. Anslået omfang: 6 moduler a´ 90 minutter.
Eksemplet er leveret af fagkonsulenten som supplement til vejledningen for faget.
Formålet er at give eleverne en indsigt i indsigt i livets opståen, forståelse for hvad evolution er og hvordan evolutions-mekanismer gennem tiden har virket.
Kernestof:
- Evolutionsbiologi og eksempler på evolutionsmekanismer.
Supplerende stof:
Supplerende stof i form af artikler og animationer uddyber og perspektiverer kernestoffet inden for områderne:
- Ekstrem liv
- Multiresistente bakterier og deres betydning
Forløbets opbygning
Modul 1 - Livets opståen
Intro til forløb: hvordan passer vi melormene? Hvorfor er de en del af fremtidens mad?
Lektier:
- Biologi i udvikling s. 215-221
Aktiviteter:
- Klassen ser følgende samlet: Miller-Urey Experiment (glencoe.mheducation.com)
- Par/gruppearbejde om arbejdsark – Livets opståen
- Fælles opsamling
Modul 2 - Evolution
Lektier: Artikel: Galapagos-finker udvikler sig til ny art på kun 2 generationer, AF ANDERS WORUP, dr.dk
Læses i klassen: Biologi i udvikling s. 222-223m
Aktivitet:
- Mind-map på tavlen – Hvad er Evolution? Der tages billede af mindmappen og det gemmes til senere. Evolution diskuteres i forbindelse med den læste artikel. Ud fra s. 222-223m kap. Evolution (læs på klassen) besvares følgende spg. (Evolution.dk), i par:
- Hvad er evolution?
- Forklar med egne ord, hvad evolution betyder
- Forklar med egne ord, hvad Darwins teori går ud på
- Derefter laves et fælles dokument (ud fra mindmap og pararbejde) med en forklaring på evolution og evolutionsteorien.
- Ved mere tid læses artiklen og evolutionen diskuteres i klassen: Hundestejler fik skæl på 40 år, politiken.dk.
Modul 3 - Livets mangfoldighed – artsbegrebet
Lektier: Biologi i udvikling s.223-227m
Aktivitet:
- Tavlegennemgang: Artsbegreb og klassifikation
- Forsøg: I grupper udleveres forskellige planter som forsøgs klassificeret evt. ved brug af: Planternes inddeling i divisioner og klasser, danmarksflora.dk
- fælles opsamling
Modul 4 - Liv i ekstreme miljøer
Lektier: Biologi i udvikling s.227m-230
Aktiviteter:
- Snak om især bakterier, der lever i ekstreme miljøer (termo-, halofile mv).
- Introduktion til forsøg med at finde bjørnedyr: Bjørnedyr: De levende døde, Illvid.dk
Forsøg:
- Bjørnedyr – indsamling og mikroskopering – kan evt. gentages senere, da det ikke er lige let at finde dyrerne!
Modul 5 - Naturlig selektion
Lektier: Biologi i udvikling s. 230-235
Aktiviteter:
- Tavlegennemgang – hvad forstås ved naturlig selektion?
- Forsøg: Bønneforsøg på forskellige farvet karton + fælles opsamling (se bilag ovenfor)
Modul 6 - Multiresistente bakterier og evolution i fremtiden? og evaluering
Lektier:
- Biologi i udvikling s.236-241
- Pas på: Her er turistlandene med flest resistente bakterier, videnskab.dk
Aktiviteter:
- Ud fra s. 236-239 og artiklen besvares følgende i grupper:
- Hvad forstås ved multiresistente bakterier?
- Hvordan udvikles multiresistens?
- Hvilke problemer kan der være med multiresistente bakterier – og hvordan kan man forsøge at løse dem?
Fælles opsamling
Læs: Hvordan ser mennesket ud om en million år?, Artikel, Videnskab.dk
- Tavlegennemgang eks. med blå øjne og ud fra artiklen en fælles snak om, hvor mennesket evolutionært er på vej hen.