Nyhedsbrev
Søg
Denne aktivitet har til formål at lære dine elever om og inspirere dem til uddannelse og karriere indenfor it.
Har du obligatoriske hold i informatik, programmering eller digital teknologiforståelse? Så kan du her få ideer til, hvordan du kan fremme den faglige trivsel, når eleverne ikke har valgt it-fagene som valgfag.
I dette nyhedsbrev kan du læse om brug af generativ kunstig intelligens ved eksamen, censormangel i informatik, eksamensopgaverne, vejledningerne, FIP og efteruddannelse.
Læs bl.a opdateret udmelding om chatbots i forbindelse med de store skriftlige opgaver, reviderede vejledninger, FIP med link til programmet, og artikler om OOP og Git.
I dette nyhedsbrev kan du bl.a. læse om eksamen og ChatGPT, FIP, efteruddannelse, it-fagligt forum og it-lærerforeningen.
Eleverne prøver forskellige former for projektarbejde i skolen. I artiklen deler Martin Sillasen de erfaringer, eleverne har med sig i projektarbejde fra grundskolen, når de går videre til ungdomsuddannelsen.
Læs en ny opdateret udmelding om chatGPT og chatbots i forbindelse med eksamen i informatik B og programmering B.
Eleverne skal bruge faglige metoder til at undersøge et realistisk problem ved at indsamle og analysere data. I denne artikel gives eksempler på empiri i it-fagene (de gymnasiale uddannelser)
Sæt eleverne til at teste, om chatbots klarer Turingtesten og brug det til en diskussion om, hvorfor vi spejler os i den kunstige intelligens, og hvad det betyder.
Sådan skal I forholde jer til ChatGPT til sommerens eksaminer, få datoer til forårets FIP-kurser og læs om elevernes adgang til internettet som fagligt hjælpemiddel i programmering B og informatik B.
Nyt fra BUVM, rapport om informatikundervisning i 39 lande, efteruddannelse, FIP, fagdidaktisk kursus, tilbud fra eksterne.
Nyhedsbrev om bl.a. evaluering af teknologiforståelse-forsøget, eksamensstatistik, efteruddannelsesaktiviteter, IT-fagligt forum mv.
Skriftlige og mundtlige kompetencer i it-fagene i gymnasiet
Om nødprøvebekendtgørelse, eksamen, læreplaner, teknologiforståelse, efteruddannelse, FIP, "At være lærer i fag", IT-fagligt forum og IT-lærerforeningen.
Her kan du finde idéer til øvelser af 5-15 minutters varighed, der får hovederne væk fra skærmen og sætter de små grå i gang.
Om SRP/SOP/EOP, Vejledninger, Efteruddannelse, FIP – Faglig udvikling i praksis, fagdidaktisk kursus, It-fagligt forum. og It-lærerforeningen
Elever, der har brug for ekstra støtte til at gennemføre deres ungdomsuddannelse kan få specialpædagogisk støtte (SPS).
Hent materialet og se relevante videoer fra FIP-kursus 2020.
Ny Viden Om-udgivelse præsenterer et overblik over, hvordan skolens ledelse og det pædagogiske personale kan arbejde målrettet med at mindske forstyrrelser fra digitale teknologier i skoledagen.
Videooplæg om Den Videnskabelige Basismodel og fagligt samspil ved Esben Nedenskov Petersen og Jens Ditlev Hansen. Materialet er udarbejdet i forbindelse med FIP 2018.
Digitale enheder giver mulighed for at differentiere og tilrettelægge varieret og motiverende undervisning. Samtidig følger dog en risiko for, at teknologierne udgør en distraktion – at der opstår digital støj.
Denne artikel giver dig nogle gode tips til, hvordan du får innovation med i it-fagene. Innovation og it hænger sammen, og flere af de store innovationer de sidste 30 år er baseret på it.
Styrelsen for It og Læring lancerer et nyt og forbedret Unilogin den 18. februar 2020.
Nyhedsbrev for it-fagene rummer materialer om blandt andet; eksamen, studieretningsforsøg, Enkeltfags-kurser på IT- universitetet, It-lærerforeningens årskursus, FIP – Faglig udvikling i praksis mm.
Konflikter skal forebygges, håndteres og efterbehandles. På emu.dk kan du finde nye materialer til grundskoler og ungdomsuddannelser, der understøtter arbejdet med at sikre et godt undervisningsmiljø for alle elever.
Ny Viden Om-udgivelse til både grundskolen og gymnasiet samler og formidler forskningsbaseret viden om klasseledelse.
Denne Viden Om-udgivelse formidler forskningsbaseret viden om klasseledelse, der er betegnelsen for de handlinger, en lærer løbende foretager sig for at udvikle eleverne både fagligt og socialt.
Gymnasielyd er emus nye podcast-serie, hvor du kan lytte til de udviklingsdiskussioner, der foregår blandt forskere, ledelser og lærere i den danske gymnasieskole.
Nyhedsbrevet handler denne gang om SRP, Informatik B, der er ved at vinde fodfæste, Informatik i NV og efteruddannelse af lærere.
Gymnasielyd er en podcast-serie, hvor du kan lytte til de udviklingsdiskussioner, der foregår blandt forskere, ledelser og lærere i den danske gymnasieskole.
Hermed skoleårets sidste nyhedsbrev. Læs bl.a. om nye vejledninger, efteruddannelse, erhvervsinformatik.
Hent materialer fra FIP-kursus 2019.
Foreningen repræsenterer lærere, der underviser i fagene Informatik, Programmering, IT A samt Kommunikation og it på de gymnasiale uddannelser.
Vodcasts og andet materiale til understøttelse af arbejdet med forskellige digitale kompetencer og digital dannelse.
"Lav et spil med fokus på den viden, I har tilegnet jer i de forskellige fag indtil nu". Sådan lyder opgaven til eleverne. Resultatet kan fx bruges til Åbent Hus eller orienteringsaftener.
Hvordan økonomiserer du din tid, når du vejleder elever? Der er mange måder at få vejledning til at være en frugtbar proces. Nedenfor præsenteres en række konkrete gode råd om vejlederrollen i fagligt samspil.
Modtag emus nyhedsbrev og følg med på sociale medier