Forløb
Grønt iværksætteri: Motivation for læring
Sæt fokus på grønt iværksætteri. Projektet "Fremtiden Forfra" har udviklet generelt materiale om grønt iværksætteri samt materiale til inspiration og direkte brug i fagene.
Det har længe været svært at få HF-elever til at interessere sig for naturvidenskab. I projekt Fremtiden Forfra har vi arbejdet med grønt iværksætteri som brækjern til elevernes (skjulte) interesse for grønne løsninger i faget naturvidenskabelig faggruppe.
Om projektet
I projekt Fremtiden Forfra har ideen været at besøge grønne virksomheder for at skabe interesse for og viden om grønt iværksætteri – og for at skabe interesse for naturvidenskab.
Vi har besøgt forskellige gartnerier: Dansk Tang, restauranten MOTA og bryggeriet Deeper Roots. Hos alle virksomhederne har eleverne både arbejdet med grønne løsninger og hørt om muligheder og udfordringer ved at lave grønne virksomheder. Forud for besøgene har vi arbejdet med vækstbetingelser for både planter og tang, så eleverne var klædt på til at stille spørgsmål til oplægsholderne.
Dansk Tang er den virksomhed, vi har arbejdet tættest sammen med og undervisningsmaterialet har derfor også mest fokus på vækstbetingelser for tang.
Nyt materiale til de tre fag
Grønt iværksætteri har været den gennemgående ramme for arbejdet. I forbindelse med projektet er der udviklet materiale til både inspiration, til direkte brug i fagene og generelt materiale om grønt iværksætteri. Grønt iværksætteri er beskrevet både teoretisk og suppleret med interviews med grønne iværksættere.
I geografidelen er der øvelsesvejledninger og tekster om alt fra årstider og solhøjde til havstrømme, saltholdighed og vind. I biologimaterialet er der øvelser og tekster, der fokuserer på vækstbetingelser for tang. I kemimaterialet er der øvelser om ioner og salte.
Find materialet her
Alt materialet om projektet kan findes på: fremtidenforfra.dk
På platformen er der desuden videoer med virksomhedsejere, der fortæller om deres oplevelser med at stifte grønne virksomheder og de udfordringer og glæder der er ved arbejdet. Der er også videoer af elever, der fortæller om deres oplevelser med projektet.
Grønne virksomheder som inspiration til at lære naturvidenskab
Hovedpointen i projektet er at bruge besøg på grønne virksomheder i lokalområdet som inspiration til at få eleverne til at interessere sig for naturvidenskab. Ved at besøge grønne virksomheder, kan man vise eleverne, at de selv kan gøre noget i denne grønne omstilling. Som en af eleverne i projektet, Alexander Menne Baunsgaard, siger; ”det er vildt at opleve, hvor mange kreative måder, man kan sætte skub i den grønne omstilling på – det har været virkelig inspirerende”.
I videoen med grundlæggeren af Dansk Tang, Simon Weber Marcussen, siger han, ”det med at vise verden, at vi faktisk kan lave noget fødevareproduktion, der ikke skader de fremtidige generationer. Det er drivkraften for mig”.
Projektets partnere
Fremtiden Forfra er udviklet og gennemført i et samarbejde mellem:
- GRØN - fonden for bæredygtig udvikling: grøn.org
- Egedal Gymnasium og HF, KVUC,
- Københavns Universitet: sustainability.ku.dk
- Københavns Universitet: lighthouse.ku.dk
- De grønne iværksættervirksomheder Dansk Tang: dansktang.dk
- MOTA: restaurant-mota.com
- Deeper Roots: deeper-roots.dk
Projektet er finansieret af Børne og Undervisningsministeriets Grønne iværksætterpulje til ungdomsuddannelser og har til formål at styrke ungdomsuddannelsernes arbejde med grønt iværksætteri.
Kreditering
Jeg håber, at I vil lade jer inspirere til at bruge materialet, som det er eller udvikle nyt materiale med grønt iværksætteri i fokus – måske er det nøglen til at få HF-eleverne til at interessere sig mere for naturvidenskab?
- På projektets vegne, Niels Vinther.
Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.