Nyhedsbrev
Søg
Med præsentation af den nye fagkonsulent, FIP og anbefalinger på emu om problematikker i forbindelse med brug af AI.
Læs om anbefaling om eksamen i design og design & arkitektur og om, hvordan vi så vidt muligt undgår at eksamen og vores bedømmelser bliver præget af tvivl om selvstændigheden i eksaminandens præstation.
Om 2023, teknologisk og digital dannelse, Kørners Kunstkonkurrence og generelle nyheder - krydret med 7 års tilbageblik.
Eleverne prøver forskellige former for projektarbejde i skolen. I artiklen deler Martin Sillasen de erfaringer, eleverne har med sig i projektarbejde fra grundskolen, når de går videre til ungdomsuddannelsen.
De kvalitative aspekter ved bedømmelse af kreative produkter kan være komplicerede, men her kan du få gode råd til, hvad du didaktisk kan gøre ved det.
Få inspiration til, hvordan eksperimenter kan sættes i scene i undervisningen på en måde, der kan give eleverne erfaringer med kompleksiteten i den grønne omstilling.
Det er eksamenstid og alt er næsten som det plejer - og alligevel ikke helt. Dette skriv omhandler dog ikke afvigelserne, men ”plejer” på denne tid af året: eksamensbedømmelser, -voteringer og karaktergivning.
Om retningslinjer i forbindelse med corona fra Børne- og undervisningsministeriet.
Om eksamen, censur og SRP. Om den faglige vurderingssamtale, karaktergivning, genåbning og fortsat fjernundervisning. Og om FiPgfk 2021 – Open call efter workshopholdere
Elever, der har brug for ekstra støtte til at gennemføre deres ungdomsuddannelse kan få specialpædagogisk støtte (SPS).
Her får I så min, fagkonsulentens, beretning om, hvad der egentlig gik for sig til FIP og generalforsamlingskurset på Kolding Designskole i begyndelsen af marts 2020. Mit forsøg på at strukturere og fastholde dagenes innovationsindhold for os alle.
Her finder du forslag til digitale ressourcer og inspiration til planlægning af undervisning.
Ny Viden Om-udgivelse præsenterer et overblik over, hvordan skolens ledelse og det pædagogiske personale kan arbejde målrettet med at mindske forstyrrelser fra digitale teknologier i skoledagen.
Videooplæg om Den Videnskabelige Basismodel og fagligt samspil ved Esben Nedenskov Petersen og Jens Ditlev Hansen. Materialet er udarbejdet i forbindelse med FIP 2018.
Digitale enheder giver mulighed for at differentiere og tilrettelægge varieret og motiverende undervisning. Samtidig følger dog en risiko for, at teknologierne udgør en distraktion – at der opstår digital støj.
Styrelsen for It og Læring lancerer et nyt og forbedret Unilogin den 18. februar 2020.
Konflikter skal forebygges, håndteres og efterbehandles. På emu.dk kan du finde nye materialer til grundskoler og ungdomsuddannelser, der understøtter arbejdet med at sikre et godt undervisningsmiljø for alle elever.
Ny Viden Om-udgivelse til både grundskolen og gymnasiet samler og formidler forskningsbaseret viden om klasseledelse.
Denne Viden Om-udgivelse formidler forskningsbaseret viden om klasseledelse, der er betegnelsen for de handlinger, en lærer løbende foretager sig for at udvikle eleverne både fagligt og socialt.
Gymnasielyd er emus nye podcast-serie, hvor du kan lytte til de udviklingsdiskussioner, der foregår blandt forskere, ledelser og lærere i den danske gymnasieskole.
Designproces, rammesætning, tilrettelæggelse, formål.
Problemfelt: Eksempel på arbejde med designprocessen i projekt om lamper.
Eksempler på introduktionsøvelser til design og design og arkitektur
Denne artikel handler om, hvordan vi mon bedst lærer unge mennesker at turde drømme og realisere det, som endnu ikke findes.
Eksempel på projekt om små huse som arkitektur og livsstil
Eksempler på introduktionsøvelser til arkitekturforløb
Eksempel på forløb om at skabe nye funktioner i eksisterende bygninger
Gymnasielyd er en podcast-serie, hvor du kan lytte til de udviklingsdiskussioner, der foregår blandt forskere, ledelser og lærere i den danske gymnasieskole.
FiP 19/20 finder i år stede i fusion med Billedkunst- og Designlærerforeningens årlige Generalforsamlingskursus.
Den faglige forening henvender sig til alle, der underviser eller er kommende undervisere i fagene billedkunst, design og arkitektur eller design.
De små praktiske eksperimenter, der beskrives i teksten, handler om at opdage, få øje på og opleve rum og arkitektur i vores almindelige hverdagsliv. Gennem eksperimenterne introduceres eleverne til arkitektoniske fænomener og faglige grundbegreber til beskrivelse af dem.
Vodcasts og andet materiale til understøttelse af arbejdet med forskellige digitale kompetencer og digital dannelse.
Eleverne definerer og vurderer forskelle på idealerne for den klassiske og den modernistiske by, og derefter kommer de med egne forslag til ændring af et byrum.
Modernismen har ødelagt byernes liv, mente Kevin Lynch tilbage i 1960. Han er en af de teoretikere, som har arbejdet med, hvordan vi oplever byen. Læs denne opsummering af Lynchs ”The Image of the City”.
Konstruktion af modeller af skyskrabere afslutter dette forløb om skyskraberen som element i byrummet og som skyskraberskulptur. Eleverne diskuterer forskelle mellem at analysere 2 og 3-dimensionale gengivelser.
Lær eleverne at tænke på tværs af hovedområderne produktdesign, kommunikationsdesign og design af fysiske omgivelser og arkitektur. Fokus i dette forløb er på form og transformation. Det er til design og arkitektur på stx, hf og htx på både C og B-niveau, og det er på 5 moduler á 90 minutter.
Hvad er arkitektur, og hvordan virker arkitektur? Brug to timer på, at eleverne får overblik over arkitekturens historie i faget design og arkitektur på stx, hf eller htx.
Med bæredygtighed som omdrejningspunkt udforsker eleverne forskellige (genbrugs)materialers taktile kvaliteter, formmæssige muligheder og begrænsninger. Projektforløbet har et induktivt afsæt, der løbende udbygges gennem teori og analyse.
Hvordan kan man tilrettelægge det sidste undervisningsforløb, der leder op til eksamen i design? Eleverne vælger eksamensemne og udarbejder deres egen eksamenspræsentation.
Fagkonsulenten om de formelle kompetencekrav til undervisere i design-, design & arkitektur- og billedkunst på det gymnasiale niveau.
"Lav et spil med fokus på den viden, I har tilegnet jer i de forskellige fag indtil nu". Sådan lyder opgaven til eleverne. Resultatet kan fx bruges til Åbent Hus eller orienteringsaftener.
Hvordan økonomiserer du din tid, når du vejleder elever? Der er mange måder at få vejledning til at være en frugtbar proces. Nedenfor præsenteres en række konkrete gode råd om vejlederrollen i fagligt samspil.
Modtag emus nyhedsbrev og følg med på sociale medier