Artikel

Måling af faglig progression er også en vej til trivsel på interne skoler

To videoer formidler erfaringer og indsigter fra to interne skoler, der arbejder med høje krav og måling af faglig progression - også som en vej til trivsel .

Interne skoler i dagbehandlingstilbud eller i et anbringelsessted har til formål at sikre, at børn i den undervisningspligtige alder, herunder børn, der er anbragt uden for hjemmet, modtager en undervisning, der lever op til kravene i lovgivningen om undervisningspligtens opfyldelse.

Eksempel fra praksis

© Styrelsen for Undervisning og Kvalitet
Høje krav, faglighed og trivsel på Børne- og Unge Center Vejle Fjord
© Styrelsen for Undervisning og Kvalitet
Erfaringer og indsigter fra Dagskolen Ternen

Tværministeriel arbejdsgruppe og inklusionseftersyn

Inklusionseftersynets anbefaling

Inklusionseftersynet blev gennemført, da den daværende regering i november 2015 nedsatte en ekspertgruppe, der skulle gennemføre et eftersyn af inklusionsområdet.

Med afsæt i det såkaldte eftersyn afleverede ekspertgruppen en række anbefalinger. En af ekspertgruppens anbefalinger var, at man burde bevæge sig væk fra ”96 procent-målsætningen” (96 % af alle børn skal være i den almene undervisning) og i stedet sætte fokus på den enkelte elevs faglige progression og trivsel.

En tværministeriel arbejdsgruppe anbefalede at skabe bedre gennemsigtighed med resultater på de interne skoler.

Inklusionseftersynet anbefalede, at der er større fokus på progression og opmærksomhed på den enkelte elevs faglighed og trivsel.

Årsagen til behovet for gennemsigtighed af resultaterne er bl.a.: Undersøgelser peger på, at eleverne på interne skoler opnår dårligere faglige resultater end elever i folkeskolen. En del af disse elever er normaltbegavede. Det er imidlertid vanskeligt at måle elevernes udvikling og udbytte af undervisningen i interne skoler, idet eleverne fritages for eller ikke gennemfører over halvdelen af de obligatoriske nationale test. Hvad angår elevernes gennemførelse af folkeskolens afgangsprøve var der 21,6 pct. af eleverne, der gennemførte alle relevante 9. klasseprøver i 2015/2016.

Arbejdsgruppens rapport

Den tværministerielle arbejdsgruppe blev nedsat i januar 2020 og bestod af Finansministeriet, Social- og Ældreministeriet og Børne- og Undervisningsministeriet.

Arbejdsgruppens formål var at få inspiration til, hvad der kan gøres ved problemerne på de interne skoler.

Det mundede ud i en rapport: Ny rapport: Behov for at styrke undervisningen for udsatte børn og unge på interne skoler | Børne– og Undervisningsministeriet (uvm.dk)

Siden er opdateret af emu-redaktionen
Rettigheder:

Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.