Redskab
Normer på spil i fritidstilbuddet
Inspirationsmateriale giver indblik i, hvordan pædagoger er bærere af normer, og hvordan normer kan virke såvel inkluderende som ekskluderende på børn og unge.
Materialet, der er henvendt til pædagoger, der arbejder med unge i aldersgruppen 13-18 år. anviser veje og metoder til at arbejde med en normundersøgende pædagogik, der kan bidrage til at styrke børnene og de unges alsidige udvikling, selvstændighed og evne til at indgå i forpligtende fællesskaber.
Den normundersøgende pædagogik bygger på tre grundlæggende spørgsmål:
- Hvordan skaber vi vores fælles virkelighed?
- Hvilke muligheder opstår der, når vi begynder at undersøge og sætte spørgsmålstegn ved de selvfølgelige normer, som gør sig gældende i vores lokale fællesskab?
- Hvilke muligheder har vi for at udøve indflydelse på de sociale kategorier og normer, som vi forstår hinanden igennem?
Indhold
Inspirationsmaterialet består af:
Faglig artikel: Sæt fokus på normer i fritidstilbuddet
Eksempler fra praksis
Refleksionsredskaber
En række aktiviteter
Kreditering
Materialerne er udviklet i samarbejde med VUDA, der består Via University College, Københavns Professionshøjskole, Dansk Flygtningehjælp og Als Research.
Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.