Artikel
Fælles refleksion om konfliktens kernepunkter
Konflikthåndtering er en fælles opgave for både ledelse og det pædagogiske personale. Konstruktiv konflikthåndtering kræver fælles refleksion og en lærende tilgang i hele organisationen.
I denne artikel præsenteres konfliktens kernepunkter. Konfliktens kernepunkter er et redskab til at skabe fælles refleksion om konflikthåndtering og anlægge forskellige perspektiver på disse. Med redskabet gives anledning til en faglig refleksion, hvor perspektiverne: Fakta, fortolkning, følelser behov og handlemuligheder afdækkes. Dette afsæt skaber rum for en fælles proces med fokus på selvrefleksion, analyse og reflekterende samtaler.
Center for Konfliktløsning definerer konflikter som uoverensstemmelser, der indebærer spændinger i og mellem mennesker. Uoverensstemmelser henviser til indholdet af den sag, der er konflikt om. Spændinger henviser til relationen mellem de personer, som er uenige. Det vil sige, at konflikter drejer sig om en sag og påvirker en relation.
Kreditering
Inspirationsmaterialet er udarbejdet af Rambøll Management Consulting for Styrelsen for Undervisning og Kvalitet. Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø, skoleforsker Louise Klinge samt Center for Konfliktløsning har bidraget til indhold og sammenhæng. Materialet er udgivet i august 2019.