Artikel

Styrk det fysiske og æstetiske undervisningsmiljø

De fysiske og æstetiske rammer omkring en klasse har stor betydning for elevernes trivsel og læring. 

 

Gode møbler, frisk luft og en tilpas temperatur i klasselokalet understøtter elevernes trivsel og forudsætninger for at deltage i og lære af skoledagens aktiviteter. Også de æstetiske rammer omkring skolen – udsmykningen af klasselokalet og skolens øvrige rum – kan medvirke til, at eleverne har det godt i skolen og bliver inspireret til at lære mere.

Som lærer og pædagog er der mange måder at arbejde med det fysiske og æstetiske undervisningsmiljø på, til at understøtte trivslen. 

 

Eksempler fra praksis

Dansk Center for Undervisningsmiljø (DCUM) har en række materiale med inspiration og anbefalinger til, hvordan både det psykiske, fysiske og æstetiske undervisningsmiljø kan styrkes. 

Siden er opdateret af emu-redaktionen
Rettigheder:

Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.