Redskab

Opmærksomhed på det fysiske læringsrum

Her finder du fem konkrete forslag til øvelser, der kan gennemføres af lærerteamet og sammen med eleverne. Øvelserne skærper opmærksomheden på det fysisk læringsrum.  

Øvelsernes fokus er at styrke opmærksomheden på det fysiske læringsrum. Den grundlæggende antagelse er, at det fysiske læringsrum har et potentiale, der kan forløses, hvis et lærerteam får øjnene op for betydningen af dette og her kan øvelserne bidrage til at sætte en proces i gang.

Øvelserne kan gennemføres i overensstemmelse med de behov, der er på den enkelte skole og i det enkelte team.

Øvelserne er udviklet af arkitekt, lærer og cand. pæd. Eva Gjessing. Læs mere i hendes artikel:

Titel på emu.dk.

 

Oplæg til øvelser og refleksion i lærerteamet

 

1. Erindringer om skoleliv

Luk øjnene i 10 min. og tænk tilbage på jeres egen skoletid. Forbliv i erindringen om hverdagen i skolen og vær opmærksom der. Brug herefter 5 min. på at skrive ned hvad du så for dig og hvad du oplevede. Fortæl hver især eller to og to til hinanden i 5. min. hvad du erindrede.

Diskutér på baggrund af jeres erindringer fælles i teamet, hvorledes det fysiske rum i skolen viser sig i jeres erindring og hvilke sansninger I husker.

Diskutér hvorledes materialitet og stemning er en del af erindringens rum og hvilken betydning de kropslige oplevelser i skolen har.

 

2. Opmærksomhed på klasserummet

a. Vælg et klasserum i hvilket I som lærer har jeres daglige gang. Gå sammen to eller tre lærere der har samme klasse i rummet. Lad dette rum være genstand for jeres opmærksomhed. Luk øjnene 10 min. for at se på din daglige gang i klasserummet. Genkald hvordan du kommer til klasserummet og hvordan du mærker kropsligt at være i rummet. Lys, lyd, materialer, plads, inventar, stemning. Hvordan rummet danner baggrund for undervisningen og dit samvær med eleverne. Brug herefter 5 min. på at notere dine tanker og følelser om rummet.

Beskriv for hinanden eller de andre to, hvordan du oplever rummet, og hvilke fysiske faktorer, der kan have betydning for din oplevelse.

Diskutér jeres oplevelser af klasserummet og lav en liste, hvor I skriver hvad der er godt, funktionelt og rart og hvad der belaster hverdagen med klasserummet. Vælg hver især to mulige ændringer, som kan forbedre jeres hverdag med eleverne.

 

3. Eleverne i rummet

a. Frem til næste teammøde skal I hver især observere, hvordan eleverne bruger, arbejder og socialiserer i klasserummet. Brug lidt tid i hver lektion til at registrere hvordan elevernes kroppe tager plads og finder sted med undervisningen og samværet i klasserummet. Notér hvad du bemærker. Beskriv fx kropsholdninger, stemning, lyde, bevægelser.

Fremlæg hver især for hinanden i gruppen, som bruger samme rum, hvad I har registreret. Sammenlign jeres observationer.

Diskutér på baggrund heraf, hvordan I ser at klasserummet påvirker eleverne, undervisningen og jeres samvær.

 

4. Refleksion om teamet arbejde med øvelserne

Diskutér i det samlede team, hvordan det føles at sætte ord på kropslige oplevelser af rum, sted og stemning. Er det uvant? Føles det grænseoverskridende i forhold til at kropslige oplevelser er private og individuelle? Mangler I ord?

 

Diskutér hvordan I sammen med eleverne kan opbygge et sprog for jeres velbefindende i klasserummet, og hvordan I kan tilrettelægge et undervisningsforløb, der har som mål at forbedre hverdagen med klasserummet for elever og lærere.

 

Lav et fælles oplæg til eleverne og et spørgeskema, som eleverne kan besvare anonymt om deres oplevelse af samvær og undervisning i rummet i det daglige. Diskutér hvordan I samler op på elevernes feedback og information om rummets funktionalitet og æstetik. Hav for øje at undervisningsforløbet kan føre frem til nye måder at være sammen på i rummet, nye regler for hvordan man omgås eller færdes i rummet og konkrete indretningsmæssige tiltag eller skift som eleverne er og bliver medansvarlige for.

 

5. Rammesæt teamets arbejde med det fysiske læringsrum

Lav en rammesætning i teamet for fremtidigt at fastholde en opmærksomhed på, hvordan hverdagen finder sted med klasserummet. Fx en halvårsstatus om de fysiske og æstetiske dimensioner i lærerteamet, at elever fra klassen på skift får ansvar for at være særligt opmærksomme og komme med løsningsforslag, passe planter, få ansvar for at lufte ud, være opmærksom på larm, arrangere en praktisk weekend, at I får lavet private hynder til stole i klasserummet i Håndværk og Design mv.

Brug hvert år tid på et par teammøder, hvor I til mødet får læst noget litteratur om det fysiske læringsrum fx kap. 1, 4, 8 i: 10 døre til klasserummet (Johansen, 2019) el.lign. Man kunne for eksempel lade et medlem af teamet vælge tekst og lad en anden give et resumé af det læste kapitel, artikel el.lign. Lad en tredje fra teamet udarbejde spørgsmål, som vil være relevante for jer på baggrund af teksten.

Diskutér i teamet hvordan I arbejder didaktisk med at integrere læringsrummet og det omgivende fysiske læringslandskab i jeres forberedelse til undervisningen. Find sammen veje til at bruge læringsrummet aktivt i jeres undervisning både, når I er hjemme på skolen, og når I er ude i byen, skoven eller andre eksterne læringsmiljøer.

 

Kreditering

Øvelserne er udviklet af arkitekt, lærer og cand. pæd. Eva Gjessing.

 

Litteratur

Johansen (Red.), Martin Blok (2019) Kap. 1, 4 og 8. I: 10 døre til Klasserummet. Didaktik Serien. Akademisk Forlag.

 

 

Siden er opdateret af emu-redaktionen
Rettigheder:

Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.