Redskab

Model for samarbejde og indsatser til børn og unge med bekymrende skolefravær

Modellen fra Social- og boligstyrelsen beskriver, hvordan kommuner kan arbejde med en helhedsorienteret fraværsindsats på tværs af skoler, PPR og socialområdet.

Modellen henvender sig til kommuner, som vil styrke det tværfaglige samarbejde om børn og unge i grundskolens 0.-9. klasse samt 10. klasse med begyndende eller bekymrende skolefravær. Modellen kan bruges i forvaltningens strategiske arbejde omkring forebyggelse af fravær og giver konkrete forslag til dette.

Modellen kort fortalt

Modellen bygger på en forståelse af, at håndtering af skolefravær er et fælles ansvar og kræver en helhedsorienteret, sammenhængende indsats.

Video:

© Social- og Boligstyrelsen
Skolefravær kan få konsekvenser på både kort og langt sigt. Videoen formidler pointer om opsporing, kortlægning og handlemuligheder.

Det indebærer, at skoler, PPR og socialområde samarbejder med fokus på både læringsmiljøet i skolen, relationer til lærere og kammerater, fritidsliv, forhold i hjemmet og barnet selv.

Et centralt element er etablering af et tværfagligt kom-i-skole-team, som kan støtte skolerne i håndtering af bekymrende skolefravær.

Samtidig har modellen et særligt fokus på, at barn og forældre inddrages i dialog, planlægning og beslutninger, så indsatsen tager afsæt i barnets ønsker og behov.

Erfaringer og resultater

Tre kommuner har bidraget til udvikling af modellen. Evalueringen peger på, at kommunerne har oplevet modellen som meningsfuld, og at den kan styrke helhedsorienterede indsatser.

Centrale resultater er blandt andet:

Bedre trivsel efter indsatsforløb: Børn og unge, der har været i et indsatsforløb, har en forbedret trivsel efter forløbet. Samtidig er de i mindre grad påvirket af faktorer, som gør det svært for dem at være i skolen, og hovedparten har mindre fravær ved afslutningen af forløbet.

Inddragelse og motivation: Barnets og den unges motivation er en forudsætning for at få udbytte af indsatsen. Det er afgørende, at barnet eller den unge inddrages og føler sig lyttet til. Evalueringen peger også på vigtigheden af, at skolen er fleksibel.

Styrket praksis: Det er særligt blandt de direkte involverede fagprofessionelle, at den faglige praksis er blevet styrket – og kun i mindre grad blandt øvrigt pædagogisk personale på skolerne.

En udfordring: En udfordring har været, at socialforvaltninger typisk først involveres sent, fx ved underretninger. Evalueringen peger dog på, at der er et vigtigt potentiale forbundet med tæt samarbejde og tidlig inddragelse af socialforvaltningen.

Resultater for målgruppen skal læses med det forbehold, at datagrundlaget for målingerne er varierende og relativt lille.

Baggrund

Model for samarbejde og indsatser til børn og unge med bekymrende skolefravær er udviklet i 2019-23 af Social- og Boligstyrelsen i tæt samarbejde med kommunerne Herning, Hørsholm og Slagelse og Styrelsen for Undervisning og Kvalitet.

Læs evalueringen af projektet på SBST.dk

Projektet er evalueret af Rambøll Management Consulting, og modellen er løbende blevet revideret på baggrund af erfaringer fra de tre projektkommuner og evalueringens resultater.

Siden er opdateret af emu-redaktionen
Rettigheder:

Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.