Praktikernetværk for teknologiforståelse

Der er udviklet understøttende materialer henvendt til lærere og ressourcepersoner, der vil arbejde med teknologiforståelse. I videoer og podcasts på denne side kan du blive klogere på fagligheden i teknologiforståelse via fortællinger fra forskere, konsulenter og lærere.

I slutningen af 2019 startede Børne- og Undervisningsministeriet et netværk for skoler med interesse for teknologiforståelse. Projektets formål var at opbygge kompetencenetværk via regionale netværksmøder for praktikere, at opbygge viden på Centre for Undervisningsmidler (CFU) samt at producere materialer, der kan understøtte skoler i praksis. Initiativet støtter op om det igangværende forsøg med teknologiforståelse på 46 grundskoler, der evalueres i 2021.

I forbindelse med projektet er der udarbejdet fire videoer og to podcasts. Det anbefales at se videoerne i kronologisk rækkefølge.

Videoerne går tæt på den konkrete undervisning både med teknologiforståelse i en række af skolens eksisterende fag og som et selvstændigt fag. Videoerne stiller skarpt på didaktik og de fire kompetenceområder, som teknologiforståelsesfagligheden indbefatter. I videoerne vises konkrete eksempler på undervisningsmaterialer og -tilgange.

 

Nedenstående videoer har fokus på:

Video 1: Hvorfor teknologiforståelse i folkeskolen?

Video 2: Fagligheden - de fire kompetenceområde

© Børne- og Undervisningsministeriet
© Børne- og Undervisningsministeriet

 

Nedenstående tre videoer handler om teknologiforståelse i praksis:

Videoerne bør ses i den angivne rækkefølge.

Video 3.1: At arbejde med forløb som fag

Video 3.2: At arbejde med forløb i fag

Video 3.3: At arbejde med designprocesser og makerspaces

© Børne- og Undervisningsministeriet
© Børne- og Undervisningsministeriet
© Børne- og Undervisningsministeriet

 

Podcast

I disse podcast kan du høre mere om fagligheden og de forløb, som er udviklet til forsøget med teknologiforståelse i folkeskolens obligatoriske undervisning.

Mikkel Aslak, der er pædagogisk konsulent ved CFU, interviewer en række af de fagpersoner, der har været med til at udvikle forløb. Du kan også høre, hvor du finder ressourcer, og hvordan ressourcer sættes i spil i skolen. Hør blandt andet professor Ole Sejer Iversen, Aarhus Universitet, fortælle om de fire kompetenceområder, og lyt til lærere, der arbejder med forsøget i praksis.

Interview, del 1: Digital myndiggørelse og digitalt design – bagom og sådan kommer du i gang.

Interview, del 2: Computationel tankegang og teknologisk handleevne – bagom og sådan kommer du i gang.

 

Kreditering

Video er udarbejdet af Pernille Lomholt Christensen og Marlene Erkmann, Professionshøjskolen Absalon.

podcast er udarbejdet af Mikkel Aslak Koudal Andersen, CFU VIA, tilrettelagt af Søren Knudsen, CFU, Professionshøjskolen Absalon.

Læs mere om praktikernetværket her

 

Siden er opdateret 17. april 2020 af emu-redaktionen
Rettigheder:

Rettigheder

Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.