Teknologiforståelse i grundskolen
Denne podcastserie sætter fokus på erfaringerne med forsøgsfaget teknologiforståelse og sammenhængen mellem fagets teoretiske grundlag og selve undervisningen i de 46 skoler, som har deltaget i forsøget.
I fire episoder sættes fokus på, hvordan fire af forsøgsskolerne - Hundested Skole, Munkekærskolen, Holluf Pile Skole og Bymarkskolen - har undervist i de fire kompetenceområder, som er grundelementerne i teknologiforståelsen. De fire kompetenceområder er digital myndiggørelse, digital design og designprocesser, computationel tankegang og teknologisk handleevne. Kompetenceområder spiller sammen i en symfonisk tankegang, og kan – eller skal – ikke adskilles i praksis.
I podcaststudiet diskuterer og perspektiverer to eksperter, Malte von Sehested (pædagogisk konsulent i it-didaktik i Future Classroom Lab, Center for Undervisningsmidler på Københavns Professionshøjskole), og Mikkel Hjorth (lektor og ph.d. ved læreruddannelsen i Aarhus og forskningsprogrammet for læring og it ved VIA University College), lærernes erfaringer fra undervisningen.
Medvirkende undervisere:
- Anne-Mette Holck Vammen og Thomas Vestergaard, Bymarkskolen
- Joan Jensen og Thomas Høiberg Larsen, Munkekærskolen
- Iben Karlsen Monie og Stephen Griffin, Holluf Pile Skole
- Bjarne Langkilde og Steffen Sørensen, Hundested Skole
Kreditering
Podcastserien om teknologiforståelse i grundskolen er produceret af podLAB for konsortiet bag Forsøg med teknologiforståelse i folkeskolens obligatoriske undervisning.