Børnefællesskaber

Børn bruger dagligt mange timer sammen med andre børn og indgår i forskellige fællesskaber. Børn udvikler sig gennem deltagelse i fællesskabet, og derfor skal barnet kunne deltage i, bidrage til fællesskabet samt se uenigheder som en del af det at være i et fællesskab.

børn er optaget af deres relationer til andre børn. De har en naturlig længsel efter at høre til, der hvor de formelt set er tilknyttet. Pædagogens kan støtte og guide, så alle børn bliver en del af fællesskabet. 

Nogle børn glider nemt ind og ud af fællesskaberne, andre børn gør ikke. Derfor er det nødvendigt, at pædagogerne reflekterer over aktiviteter, mønstre og har blik for børnenes ressourcer. De børn, der ikke har let adgang til fællesskaber kan støttes i at kunne afkode fælleskaber og underforståede regler og til at finde deres placering i børnegruppen.

Læs mere om børnefællesskaber her.

Siden er opdateret 25. marts 2021 af emu-redaktionen
Rettigheder:

Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.