Redskab

Faglig læsning og sproglig udvikling i samfundsfag og historie

Eleverne udvikler deres sprog i hver eneste time, hvilket stiller krav til både elev og lærer. Her findes inspiration til at arbejde med faglig læsning og sproglig udvikling i samfundsfag og historie.

Faglig læsning er tilegnelse af viden gennem læsning af tekster i faget. Som indgangsvinkel til arbejdet med sproglig udvikling i samfundsfag og historie anbefales det at læse Ruth Mulvads artikel I samfundsfag læser eleverne for livet. Den findes i filen herover. I denne artikel giver Mulvad forskellige bud på, hvordan du konkret arbejder med faglig læsning i samfundsfag. Pointerne kan sagtens overføres til historiefagets tekster.

 

Idéer til din undervisning med fokus på sproglig udvikling

Børne- og Undervisningsministeriets materiale Læsning i fagene finder du via linket herunder. Materialet har til formål at formidle forskningsbaseret viden om undervisning i tekstforståelse og give dig konkrete ideer til din undervisning. Du skal bruge de tekster, eleverne almindeligvis arbejder med, for eksempel deres grundbog, online portal eller artikler. 

Materialet består af tekst, filmklip og downloads, og er grupperet i 5 afsnit:

  1. Kompetente læsere.
  2. Før læsning
  3. Under læsning
  4. Efter læsning
  5. Baggrund

Link til materialet: Læsning i fagene

 

Kreditering

Materialet "læsning i fagene" er udviklet af Børne- og Undervisningsministeriet. 

Siden er opdateret af emu-redaktionen
Rettigheder:

Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.