Redskab
Trin 2 - Spor A og B - Litteracitet
På trin 2 er målet at få viden om elevens samlede erfaringer med litteracitet; kendskab til og erfaringer med skriftsprog, det vil sige at læse, skrive, lytte til og samtale om tekster.
I materialet her finder du to spor alt efter hvor eleven er sin læseudvikling. Ud fra afdækningens trin 1, vælger du enten Spor A eller Spor B til at afdække litteracitet. Spor A er til elever, der er på et tidligt stadie i deres læse- og skriveudvikling og Spor B er til elever der har erfaring med at læse og skrive.
Materialet er oversat til 27 forskellige sprog, og der findes endvidere opgaver, der kan bruges hvis materialet ikke er oversat til elevens stærkeste sprog.
Samlet fil med hele trin 2 til litteracitet.
Trin 2 - Litteracitet: Vejledning
I materialet finder du to spor alt efter hvor eleven er sin læseudvikling, ud fra afdækningens trin 1, vælger du enten Spor A eller Spor B til at afdække litteracitet. Spor A er til elever, der er på et tidligt stadie i deres læse- og skriveudvikling og Spor B er til elever, der har erfaring med at læse og skrive. Afdækningssamtalen om litteracitet foregår med udgangspunkt i et samtaleark som du finder her på siden, arket indeholder de spørgsmål og opgaver, du skal stille eleven under samtalen. Efter afdækningssamtalen udfylder du en afdækningsprofil for eleven. Her reflekterer du over udbyttet af samtalen og laver en samlet vurdering af elevens erfaringer med skriftsprog. Det er også her, du på baggrund af den samlede afdækning beskriver elevens styrker, væsentligste udviklingsområder samt peger på relevante læringsmål for eleven. Afdækningsprofilen bidrager med vigtig viden om eleven til de modtagende undervisere, som skal tilrettelægge undervisning for eleven.
Spor A og A1 er til elever der er på et tidligt stadie i deres læseudvikling.
Du vælger Spor A, hvis det findes på elevens stærkeste sprog og Spor A1, hvis elevens stærkeste sprog ikke er blandt de oversatte.
Spor B er til elever, der har erfaring med at læse og skrive.
Du vælger Spor B, hvis materialet er oversat til elevens stærkeste sprog.