Artikel

Mød eleverne i deres ”når jeg bliver stor, vil jeg være…”

Børn i alle aldre har – mere eller mindre realistiske – idéer om, hvad de vil være, når de bliver store. Få folkeskolelærer Lenes råd til, hvordan du hjælper elever på alle klassetrin med at kvalificere idéerne.

© Styrelsen for Undervisning og Kvalitet

Som lærer har Lene Mussmann erfaring fra både indskoling, mellemtrin og udskoling. På alle trin har hun arbejdet med elevernes bevidsthed om uddannelse og arbejdsmarked på forskellige kompleksitetsniveauer.

”Børn er optaget af, hvordan deres liv skal forme sig, fra de er ganske små. Da børn og unge bruger en stor del af deres vågne timer i skolen, giver det os en særlig forpligtelse til at klæde dem på til at træffe egne valg omkring deres fremtid,” siger Lene.

Her får du Lenes anbefalinger til, hvordan du i din undervisning indarbejder dialog og viden om uddannelse og job, samtid med at du får skabt nysgerrighed blandt dine elever uden at bruge ekstra tid på det.

 

Anbefaling 1: Vær opmærksom på grænsen for din egen viden

Jeg anbefaler, at man som lærer er meget bevidst om, hvad man ved og især, hvad man ikke ved om uddannelser og erhverv. Og at man hjælper eleverne med at finde svar eller giver dem forslag til, hvor de kan finde svar på det, man ikke selv kan svare på.

Det gør jeg, fordi vi skal passe på, at vi ikke kommer til at vejlede ud fra egne præferencer og en manglende viden om uddannelsesmuligheder.

Det er vigtigt for mig, at min eventuelt manglende viden ikke bliver en blindgyde for eleverne. Derfor prøver jeg altid at hjælpe dem videre f.eks. ved at bruge ug.dk

Anbefalingen retter sig især mod: Alle klassetrin – men hvor udskolingselever ofte kan nøjes med forslag til, hvor de kan finde svar, vil elever fra indskolingen og mellemtrinnet have et større behov for, at man finder svaret sammen med dem.

 

Anbefaling 2: Integrer karrierelæring på alle klassetrin

Jeg anbefaler at integrere karrierelæringen ikke kun i forbindelse med det obligatoriske emne uddannelse og job men også i den almindelige undervisning på alle klassetrin.

Det gør jeg, fordi man i mange undervisningsforløb har en helt naturlig indgang til at tale om erhvervs- og uddannelsesmuligheder uden, at det behøver at koste ret meget undervisningstid.

I et forløb om dyr koster det ikke meget tid at tale om, hvad en dyrepasser og en dyrlæge laver. Hvis der står affald på programmet, er det oplagt at komme omkring renovationsarbejderne, eller dem der arbejder på forbrændingsanlæg. Og hvad laver en plastmager egentlig? Når man nu alligevel er i gang med et forløb om plast.

Anbefalingen retter sig især mod: Alle klassetrin, men med stigende kompleksitet op igennem skoleforløbet.

 

Anbefaling 3: Du må gerne udfordre eleverne lidt

Jeg anbefaler, at man bevidst indimellem peger eleverne i retning af uddannelser og erhverv, de ikke selv har tænkt over og måske ikke umiddelbart har lyst til.

Det gør jeg, fordi man kun kan træffe et kvalificeret valg omkring sin fremtid, hvis man både kender til det, man vælger, og i et vist omfang til det man ikke vælger. Man skal vide, hvad man vælger fra.

Det kan gøres ved f.eks. at stille spørgsmål som: Hvilke andre erhvervs- og uddannelsesmuligheder er der inden for samme branche?

Og det er væsentligt, at alle elever uanset præferencer får indblik i, hvad både gymnasiale- og erhvervsuddannelser har at tilbyde.

Anbefalingen retter sig især mod: Udskolingen.

 


 

Få mere viden og inspiration til, hvordan du kan arbejde målrettet med at give eleverne et godt grundlag for deres valg i vidensnotatet Skoleelevers læring om uddannelse og job som du finder her:

Vidensnotat (pdf) | emu.dk 

Siden er opdateret af emu-redaktionen
Rettigheder:

Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.