Artikel
”Jeg spurgte, om det ikke er scary at handle med så mange penge hver dag”
Hvilken 15-årig finder på at tage i erhvervspraktik i et pensionsselskab? Det gjorde Johan, men mest fordi, hans mors fætter arbejder der. Det viste sig, at det der investering faktisk var ret spændende.
Samtalestartere
I erhvervspraktikken skal eleverne indgå i dagligdagen på en arbejdsplads. Forud for elevernes praktikuge kan sætte gang i elevernes refleksioner ved fx at tale med klassen om:
- Hvad er god mødestil? Hvad kan det indebære? I kan fx tale om at komme til tiden, lægge mobilen væk, om det er en god idé at tage noter osv.
- Hvad tror I, forskellen er på frokostpausen i klassen og på en arbejdsplads?
- Hvordan kan I vise, at I er nysgerrige og åbne? I kan tale om ikke at være bange for at stille spørgsmål, netop som Johan gør.
”Jeg vidste ikke rigtigt på forhånd, hvad min mors fætter laver. Det ved jeg vist stadig ikke helt. Han er sådan lidt over det hele og laver nogle projekter hist og pist,” siger Johan fra 9.y.
Han har netop været i en uges erhvervspraktik i det pensionsselskab, hvor fætteren arbejder.
Her fik Johan også lov til at være lidt over det hele: To kurser om pension og nogle møder, hvor han var med for at observere, hvordan det foregår, og nogle dage i afdelingerne for salg, it og investering.
Derfor var det en træt, men glad Johan, der kom hjem efter de travle dage på kontoret.
”Det tog meget energi at skulle rundt og være på og lære noget hele tiden. Jeg skulle jo også finde rundt og huske, hvor jeg skulle være henne. Det var et stort sted, men det virkede spændende, at der var så mange mennesker, for så tænker jeg, at man kan finde nogle kollegaer, man klikker med.”
Voksensnak og 4,3 mia. kroner i et Excel-ark
Selv frokostpausen, som normalt kan være et pusterum i løbet af arbejdsdagen, var en udfordring for en 15-årig.
”Altså, det var hårdt at skulle snakke med voksne mennesker, ikke? Det er jo lidt noget andet end at være i klassen. De snakker om nogle andre ting, som jeg ikke er helt vildt interesseret i.”
Det gik nemmest i investeringsafdelingen, som også var Johans sjoveste oplevelse. Her fik han lov at handle med valuta for 4,3 mia. kroner.
Virkelig mange penge
”Der var et Excel-ark på skærmen med en masse tal på, og så var der et program, hvor man skulle skrive ind, hvor meget man ville købe af hver slags valuta. Så fik jeg lov at taste tallene ind. Det var jo virkelig mange penge, så det var lidt nervepirrende.”
Oplevelsen gav stof til eftertanke og noget at snakke om i frokostpausen.
”Jeg spurgte en af dem, der sad der, om det ikke er scary at handle med så mange penge hver dag. Man han sagde, at man vænner sig til det, og til sidst føles det ikke som så mange penge. Så er det bare tal.”
Valg af ungdomsuddannelse
Nu overvejer Johan, hvilken ungdomsuddannelse han skal vælge efter sit efterskoleophold.
”Jeg syntes, det der investering var ret spændende, så måske er det noget i den dur, jeg skal. Noget med forretning. Derfor overvejer jeg, om jeg skal vælge en hhx, men stx er også stadig en mulighed. Det giver jo næsten de samme muligheder efterfølgende.”
Kreditering
Artiklen er skrevet af Emilie Agerbæk Nielsen for Styrelsen for Undervisning og Kvalitet
Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.