Eksempel fra praksis
Forældre på virksomhedsbesøg
På Gedved skole i Horsens Kommune har de taget nye metoder i brug for at inddrage forældrene og klæde dem på til drøftelser om uddannelsesvalg med deres børn. Både forældre og elever kommer på virksomhedsbesøg.
At afholde et forældremøde på en erhvervsvirksomhed i lokalsamfundet er på Gedved Skole en del af det obligatoriske emne uddannelse og job. Hypotesen er, at et sådan forældremøde skaber rum for en bredere forældregruppe, hvor nogle føler sig mere på hjemmebane end i klasseværelset.
Forældrene skal klædes på til at tale om uddannelsesvalg
Som skoleleder Dick Douglas Glintborg siger: "Skolens opgave er at minimere forældrenes usikkerhed, så de føler sig bedre klædt på til at tage den guidende snak".
Forældremødet på den lokale virksomhed er et almindeligt møde, hvor der informeres om blandt andet karrierelæring og roller i uddannelsesvejledningen, men det sker i en oplevelsesorienteret ramme. Formålet med besøget er at kvalificere forældrene til drøftelser om uddannelsesvalg med deres børn. Eleverne vil nemlig opleve at komme på besøg på den samme virksomhed, og således har de samme virksomhed og oplæg og dermed en fælles referenceramme at tale ud fra. Samtidig er samarbejdet med den lokale virksomhed i forbindelse med forældremødet udtryk for et ønske om at præsentere fremtidige muligheder for erhvervsuddannelserne på en lokal erhvervsvirksomhed.
Forældremøde på en virksomhed gør samtalen om uddannelsevalg mere konkret
Forældrene i udskolingen tager på virksomhedsbesøg på Yding Smedie & Maskiner i september. Her får de oplæg omkring uddannelsesvalg, uddannelsesveje, forældrerollen i forhold til uddannelsesvalg m.m., samt en rundvisning hvor de møder medarbejdere med forskellige uddannelser. I oktober er det så blevet eleverne fra 8. årgangs tur til at komme på samme virksomhedsbesøg. De møder den samme rundvisning og samme oplæg, som deres forældre.
Efter forløbet har elevernes forældre følt sig bedre klædt på til at drøfte uddannelsesvalg med deres børn. I videoen uddyber en forælder erfaringerne med at komme til forældremøde på en virksomhed: "Det at have været ude at besøge en virksomhed gir' noget helt andet end brochurer og blade... Det er rart at komme ud og få noget konkret."
Detaljeret plan for forældremødet på en virksomhed
I september afholdes forældremøde på Yding Smedie og Maskiner for hele udskolingen med følgende punkter:
- Uddannelsesparathedsvurdering.
- Definition af UU-, skolens- og forældrenes roller i at støtte de unge i deres uddannelsesvalg.
- Karrierelæringsbegrebet præsenteres for forældrene. Gode tips til at samtale med de unge om uddannelsesvalg.
- Uno.ung, ug.dk og den digitale uddannelsesmesse (for Horsens kommune) præsenteres.
- Ansatte fortæller om deres forskellige uddannelsesveje og deres funktion i virksomheden.
- Rundvisning for alle i mindre grupper, hvor der også er mulighed for at stille spørgsmål til ejer, ansatte og lærlinge.
- Der afsluttes med kaffe og kage, hvor alle har mulighed for uformel snak med skolens ansatte, andre forældre, virksomhedens ansatte og ejer.
Spring ud i det
I videoen herunder fortæller en lærer om gode erfaringer og giver råd til at afholde forældremøde på en virksomhed.
Lærer og UJ-koordinator på Gedved Skole, Toke Sand, siger: "Hvis jeg skulle give et godt råd til andre lærere... det vigtigste er, at folk skal synes, at det er en god idè, at de gerne vil være med til det. Man behøver ikke at være tryg og sikker i det – bare spring ud i det og ring til en virksomhed."
Virksomhedsbesøg og PBL-forløb for eleverne
Gedved Skole har partnerskab med flere forskellige lokale virksomheder. Partnerskabet giver virksomhederne mulighed for at gøre opmærksom på sig selv, vise fremtidige muligheder for eleverne og eventuelt rekruttere lærlinge og arbejdskraft.
Skolen bruger aktivt virksomhedsbesøg som en del af undervisningen inden for det obligatoriske emne uddannelse og job. Ydermere har skolen PBL-forløb (Projekt-Baseret Læring) i samarbejde med virksomhederne, hvor eleverne i udskolingen bliver præsenteret for virkelige problemstillinger i virksomheden. Disse skal eleverne arbejde med og finde en god løsning på. Løsningen præsenteres for virksomheden på virksomheden.
I oktober besøger 8. årgang samme virksomhed og får samme oplæg og rundvisning som forældrene. Før og efter besøget arbejder eleverne med et undervisningsforløb for virksomhedsbesøg udarbejdet af UJ-tovholdere i Horsens Kommune.
Skolen udsender herefter en spørgeguide (Googledocs) til forældrene, så de klædes på til at tale med deres børn om virksomhedsbesøget, uddannelsesveje samt børnenes egne styrker og interesser.
Fakta
Projektet er blevet gennemført sammen med 8. årgang og deres forældre.
Tidsforbrug for forældre: Forældremøde i tre timer + ekstra frivillig tid til kaffe/kage og snak.
Tidsforbrug for elever: To lektioner til selve besøget og to lektioner til for- og efterbehandling. I alt fire lektioner.
Overvejelser i forbindelse med organisering: Hvis det er muligt, bør forældre sidde i grupper. Gruppernes medlemmer bør være tilfældige, så ægtefæller og vennepar ikke sidder sammen. Det er i disse gruppedrøftelser, at forældrene kan ytre egne frustrationer, stille spørgsmål til andre forældre og få andre forældres perspektiver på det hele.
Kreditering
Artiklen er udarbejdet af Toke Sand, UJ-koordinator på Gedved Skole og Mette Nybro Søndergaard, læringsvejleder på Gedved Skole og Projekt Samspil i Horsens
Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.