Artikel

Virus fra dyr – et livsvilkår for mennesker

Dette er en ud af 10 temapakker med inspirationsmaterialer til dig, som underviser i naturfag. Ph.d. og postdoc Pia Ryt-Hansens forskning i zoonotisk virus er omdrejningspunktet.

Fra virus i dyr til elevernes hverdag

Ph.d og postdoc ved Københavns Universitet Pia Ryt-Hansens forskning viser, at vores omgang med produktionsdyr og vilde dyr kan have afgørende betydning for, om der kommer nye epidemi- eller pandemiudbrud. Temaet kan nemt relateres til elevernes hverdag. De har eksempelvis oplevet Covid-19, de kender til at have influenza, de bor i et landbrugsland med stor svineproduktion, og mange af dem har kæledyr.

© Børne- og Undervisningsministeriet

Kampen mod den næste pandemi

Nye pattegrise kommer dagligt til verden for at imødekomme efterspørgslen på kød. Men i staldene har virus optimale betingelser for at blive spredt. Det vurderer influenzaforsker Pia Ryt-Hansen, som også fortæller, at nogle af svinenes virusser kan springe til mennesker og vice versa. For at slå virus ned kæmper hun og andre forskere med at få mere grundlæggende viden om den usynlige og hurtigt muterende fjende.

Pandemier forekommer historisk set tre til fire gange per århundrede, og det 21. århundrede er ingen undtagelse. Ifølge Pia Ryt-Hansen er det blot et spørgsmål om, hvornår en zoonose – altså et patogen, der kan smitte fra dyt til mennesker – opstår det forkerte sted på det forkerte tidspunkt.

Temaets afsæt er Pia Ryt-Hansens forskning, som er en blanding af grundforskning i svineinfluenza, praktisk forebyggelsesarbejde i samarbejde med landbruget samt udviklingen af effektive vacciner.

 

Undervisning i zoonoser kan motivere

Virus kan ikke ses med det blotte øje og er svært helt at forstå. Alligevel har det potentiale til at engagere elever i grundskolen på alle klassetrin. Forskningen i virus fra dyr – de såkaldte zoonoser - åbner nemlig op for undren og store spørgsmål – og det kan de seks inspirationskataloger være med til at bringe ind i klasseværelserne i både indskolingen, på mellemtrinnet og i udskolingen.

Inspirationskatalogerne tager udgangspunkt i elevernes nære verden som for eksempel kæledyr og håndhygiejne og fokuserer på emner som smittespredning, mutationer, vacciner og epidemier.

Inspirationskatalogerne findes nederst på siden og har fokus på:

© Børne- og Undervisningsministeriet
  • Hvordan kan vi holde os selv og vores kæledyr raske?
    (1.-2. klasse)
  • Der er virus i luften
    (3.-4. klasse)
  • Forskeren og landmanden bekæmper virus sammen
    (5.-6. klasse)
  • Virus i konstant udvikling
    (7. klasse)
  • Vacciner er våben mod virus – udvikling, funktion og etik
    (8. klasse)
  • Virus binder verden og arter sammen
    (9. klasse)

Katalogerne indeholder både konkrete undersøgelsesforslag og forslag til, hvordan du kan igangsætte undervisningen.

Du kan eksempelvis didaktisere temaet om zoonoser ved at inddrage eleverne i samtaler om disse forhold:

  • Når virus hopper mellem arter, for eksempel mellem fugle og grise eller grise og mennesker, øges sandsynligheden for, at der opstår potentielle epidemiske virusvarianter.
  • Den intensive husdyrproduktion medfører, at husdyrene kan komme til at fungere som reservoir for sygdomme, der potentielt kan hoppe til mennesker.
  • Det adaptive immunforsvar består af huskeceller, som bliver aktiveret og udnyttet, når der bliver vaccineret.

 

Fagdidaktisk ramme for kompetence-orienteret naturfagsundervisning 

Inspirationskatalogerne er bygget op over fire trin i en fagdidaktisk ramme for kompetenceorienteret naturfagsundervisning: undersøg, tilrettelæg, gennemfør og afrund.

Didaktiseringen støttes desuden af, at inspirationsmaterialerne relaterer temaet til de naturfaglige kompetenceområder modellering, undersøgelse, kommunikation og perspektivering samt til videns- og færdighedsområderne i Fælles Mål for naturfagsundervisningen.

© Børne- og Undervisningsministeriet

Læs mere om kompetenceorienteret undervisning i videnspakken, der indholder film, et vidensnotat, planlægnings- og udviklingsredskaber samt et eksemplarisk fællesfagligt forløb.

 

Naturvidenskabens ABC

Temaet om virus fra dyr vedrører grundlæggende naturvidenskabelige erkendelser. 10 sådanne erkendelser er beskrevet i Naturvidenskabens ABC, der er udviklet for Børne- og Undervisningsministeriet. Særligt relevante for temaet om Virus fra dyr – et livsvilkår for mennesker er:

  • Erkendelse 1: Natur, mennesker og samfund påvirker hinanden gensidigt.
  • Erkendelse 6: Organismer består af celler – generne i dem kan både nedarves og ændres.

Læs mere her: Naturvidenskabens ABC

 

Om temapakkerne

Temapakkerne giver indblik i aktuelle naturvidenskabelige gennembrud fra forskere på danske universiteter og ideer til motiverende, kompetenceorienteret naturfagsundervisning. 

I hver temapakke indgår et fagligt magasin, Temamagasinet Indblik, en forskerfilm og seks inspirationskataloger.  

Filmen og magasinet introducerer til forskeren og forskningsfeltet, mens inspirationskatalogerne præsenterer en didaktisk bearbejdning, målrettet undervisning af elever på forskellige klassetrin.

 

Kreditering 

Inspirationsmaterialet er udarbejdet af Rambøll Management Consulting, VIA University College og Københavns Professionshøjskole for Styrelsen for Undervisning og Kvalitet. 

Siden er opdateret af emu-redaktionen
Rettigheder:

Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.