Artikel

Mennesket i det teknologiske samfund

Dette er en ud af 10 temapakker med inspirationsmaterialer til dig, som underviser i naturfag. Professor Maja Horsts forskning i ansvarlig teknologi er omdrejningspunktet.

Fra demokratiske overvejelser om robotteknologi til elevernes hverdag

Professor ved Danmarks Tekniske Universitet Maja Horsts forskning giver adgang til ny viden om, hvordan vi bruger og forholder os til teknologi i hverdagen. Og om hvordan naturvidenskabelig forskning bliver formidlet ud i samfundet, og hvordan vi i et demokratisk samfund kan vælge, hvilke nye teknologier, vi ønsker at udvikle. Temaet kan nemt relateres til elevernes hverdag, da der er teknologi overalt omkring dem. Lige fra køleskabene i deres hjem til de satellitter, deres smartphones konstant kommunikerer med.

© Børne- og Undervisningsministeriet

Teknologi og samfund hænger sammen

Ny teknologi opstår ikke af ingenting. Den skal udtænkes, godkendes og overvejes, og så skal den sendes ud i samfundet. Maja Horst mener, at vi ved at forstå sammenhængen mellem natur, samfund og teknologi bedre kan blive i stand til at forme en bæredygtig fremtid. Og for at forstå den sammenhæng er det ifølge Maja Horst vigtigt, at vi taler sammen om ny teknologi, selv om vi ikke nødvendigvis kan blive enige.

Der er teknologi i stort set alt omkring os – lige fra håndmixeren i køkkenet til digitaluret i bybussen. Men alle teknologier er ikke lige harmløse. Bølgerne kan gå højt i den offentlige samtale, når det kommer til beslutninger om eksempelvis dataovervågning eller selvkørende biler på vejene. Nogle gange er det på grund af teknologiskepsis, som ifølge Maja Horst kun kan afhjælpes med tillid og dialog. Ifølge forskeren er det vigtigt, at vi som samfund taler om vores overvejelser om ny teknologi, og at alle tør være kritiske over for den som en del af den demokratiske debat.

Temaets afsæt er Maja Horsts forskning, som undersøger, hvordan en given teknologi påvirker mennesker og samfund samt hvilke interesser og forforståelser af teknologien, der hersker og påvirker teknologiens anvendelse og udvikling.

Undervisning i ’ansvarlig teknologi’ kan motivere

Naturvidenskabelig forskning kan fremstå abstrakt for grundskoleelever. Alligevel har det potentiale til at engagere elever i grundskolen på alle klassetrin. Forskningen i ’ansvarlig teknologi’ åbner nemlig op for undren og store spørgsmål – og det kan de seks inspirationskataloger være med til at bringe ind i klasseværelserne i både indskolingen, på mellemtrinnet og i udskolingen.

Inspirationskatalogerne tager udgangspunkt i elevernes nære verden som for eksempel deres smartphones, radiatoren i klasseværelset og affaldet i deres hjem og fokuserer på emner som dataetik, genbrug i et cirkulært system og innovation i et kulturelt perspektiv.

Inspirationskatalogerne findes nederst på siden og har fokus på:

© Børne- og Undervisningsministeriet
  • Mine teknologier

    (1.-2. klasse)
  • Køleskabet og det teknologiske køkken

    (3.-4. klasse)
  • Fra losseplads til ressourcestation

    (5.-6. klasse)
  • Digital informationsteknologi

    (7. klasse)
  • Robotteknologi

    (8. klasse)
  • Billeder af fremtidens teknologier

    (9. klasse)

Katalogerne indeholder både konkrete undersøgelsesforslag og forslag til, hvordan du kan igangsætte undervisningen.

Du kan eksempelvis didaktisere temaet ’Mennesket i det teknologiske samfund’ ved at inddrage eleverne i samtaler om disse forhold:

  • Fra år 2022 skal halvdelen af al husholdningsaffald i Danmark genbruges i stedet for at blive afbrændt. På den måde kan affald blive en nyttig ressource i et cirkulært system.
  • Kravene til ny teknologi kan udvikle sig med tiden. Engang brugte man for eksempel freon i køleskabe, men det viste sig at være skadeligt for ozonlaget.
  • Hver gang vi downloader en ny app på vores smartphones, giver vi tilladelse til, at appen må indhente noget af vores data. Det er sådan, vi betaler for ting på internettet, som ellers er ”gratis”.

Fagdidaktisk ramme for kompetence-orienteret naturfagsundervisning

Inspirationskatalogerne er bygget op over fire trin i en fagdidaktisk ramme for kompetenceorienteret naturfagsundervisning: undersøg, tilrettelæg, gennemfør og afrund.

Didaktiseringen støttes desuden af, at inspirationsmaterialerne relaterer temaet til de naturfaglige kompetenceområder modellering, undersøgelse, kommunikation og perspektivering samt til videns- og færdighedsområderne i Fælles Mål for naturfagsundervisningen.

© Børne- og Undervisningsministeriet

Læs mere om kompetenceorienteret undervisning i videnspakken, der indeholder film, et vidensnotat, planlægnings- og udviklingsredskaber samt et eksemplarisk fællesfagligt forløb.

Naturvidenskabens ABC

Temaet om ansvarlig teknologi vedrører grundlæggende naturvidenskabelige erkendelser. 10 sådanne erkendelser er beskrevet i Naturvidenskabens ABC, der er udviklet for Børne- og Undervisningsministeriet. Særligt relevant for temaet ’Mennesket i det teknologiske samfund’ er:

  • Erkendelse 1: Natur, mennesker og samfund påvirker hinanden gensidigt.

Læs mere her: Naturvidenskabens ABC.

Om temapakkerne

Temapakkerne giver indblik i aktuelle naturvidenskabelige gennembrud fra forskere på danske universiteter og ideer til motiverende, kompetenceorienteret naturfagsundervisning.

I hver temapakke indgår et fagligt magasin, Temamagasinet Indblik, en forskerfilm og seks inspirationskataloger.

Filmen og magasinet introducerer til forskeren og forskningsfeltet, mens inspirationskatalogerne præsenterer en didaktisk bearbejdning, målrettet undervisning af elever på forskellige klassetrin.

Kreditering

Inspirationsmaterialet er udarbejdet af Rambøll Management Consulting, VIA University College og Københavns Professionshøjskole for Styrelsen for Undervisning og Kvalitet.

Siden er opdateret af emu-redaktionen
Rettigheder:

Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.