Opmærksomhedspunkter

Opmærksomhedspunkterne i matematik knytter sig til tal og algebra, geometri og måling samt kommunikation.

Punkterne beskriver det minimumsniveau af viden, en elev skal have inden for disse områder, for at kunne relatere til ny læring på de næste klassetrin. Opmærksomhedspunkterne kan være udgangspunkt for løbende dialog mellem lærere og ledere om, hvordan skolen bedst støtter op om elevens læring.

Se opmærksomhedspunkterne her.

Oversigt over opmærksomhedspunkterne i matematik

3. klasse:

  • Eleverne kan anvende trecifrede tal til at beskrive antal og rækkefølge

    – Kompetenceområde: Tal og algebra / Tal
  • Eleven kan addere og subtrahere enkle naturlige tal med hovedregning og lommeregner

    – Kompetenceområde: Tal og algebra / Regnestrategier
  • Eleven kan anslå og måle længde, tid og vægt i enkle hverdagssammenhænge

    – Kompetenceområde: Geometri og måling / Måling

6. klasse:

  • Eleven kan vælge hensigtsmæssig regningsart til løsning af enkle hverdagsproblemer og opstille et simpelt regneudtryk

    – Kompetenceområde: Tal og algebra / Regnestrategier
  • Eleven kan gennemføre regneprocesser inden for alle fire regningsarter med inddragelse af overslag og lommeregner

    – Kompetenceområde: Tal og algebra / Regnestrategier
  • Eleven kan uddrage relevante oplysninger i enkle matematikholdige tekster

    – Kompetenceområde: Matematiske kompetencer / Kommunikation

9. klasse:

  • Eleven kan gennemføre simple procentberegninger med overslag og lommeregner

    – Kompetenceområde: Tal og algebra / Tal
  • Eleven kan sætte tal i stedet for variable i en simpel formel

    – Kompetenceområde: Tal og algebra / Formler og algebraiske udtryk
Siden er opdateret af emu-redaktionen
Rettigheder:

Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.