Lærervejledning og forslag til forløbsplan
Her finder du en lærervejledning samt et bud på en forløbsplan, som du kan bruge i dit arbejde med Cybermissionen. Lærervejledningen og forløbsplanen er vejledende og skal ses som inspiration.
Cybermissionen er et fagligt forløb med en tilhørende konkurrence, hvor eleverne, på baggrund af viden om forskellige digitale trusler, arbejder kreativt med at konstruere løsninger på aktuelle problematikker vedrørende cybersikkerhed.
Formål
Formålet med forløbet er, at eleverne oparbejder basal viden om digital sikkerhed, så de kan forstå problematikker, der knytter sig til området, og derigennem blive bedre rustet til at beskytte sig selv og andre digitalt. Forløbet retter sig primært mod dansk, forsøgsfagligheden teknologiforståelse samt det tværgående tema it og medier. Desuden kan håndværk og design, billedkunst og naturfag indtænkes i forhold til elevernes konstruktion af løsninger, eller forløbet kan kobles til særlige emner i samfundsfag. Hvilke fag, der skal indgå, besluttes af klassens lærere.
Arbejdet med Cybermissionen tager udgangspunkt i følgende overordnede forløbsplan
Forløbet indeholder en introduktion til væsentlige områder i forhold til digital sikkerhed gennem introducerende materiale samt fem missioner, som hver især præsenterer særlige udfordringer knyttet til digital sikkerhed. Eleverne kan selv vælge, hvilken mission, de vil arbejde med, eller du kan som lærer beslutte, at klassen arbejder med den samme mission. I de enkelte missioner indgår desuden forslag til udvidede aktiviteter, som frit kan til- eller fravælges. Det er ikke et krav for at arbejde med Cybermissionen, at klassen deltager i konkurrencen.
Alle materialer kan findes på Cybermissionens temaside på emu.dk. Læs mere i vedhæftet materiale om "lærervejledning og forløbsbeskrivelse"
Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.