Eksterne materialer til inspiration

Find gratis undervisningsmaterialer om cybersikkerhed og digital opførsel samt links til TV-programmer, der kan støtte læring.

Herunder finder du henvisninger til TV-udsendelser, som kan understøtte elevernes arbejde med deres mission.

Mission 1: Ansigtsløs kommunikation

Titel: Ultras hacking eksperiment

Varighed: 3 x 7 minutter

Målgruppe: Mellemtrin

Produceret af DR

Serien består af tre afsnit, som hver varer ca 7 minutter. I hvert afsnit bliver unge snydt af Lasse og hans hackerven på forskellige måder:

Episode 1: Gamer får stjålet spilkonto og går amok!

Episode 2: TV Lokker piger til fake casting via Insta

Episode 3: Smadrer alle fra 7.Bs telefoner så let

Link til programmet på mitcfu.dk

Titel: Station 2: børnelokker på nettet

Varighed: 29 minutter

Målgruppe: Udskoling

Produceret af TV2

Børn og unge bruger dagligt timevis på sociale medier og online spil, og forbruget er steget under corona-pandemien. Men de er ikke alene. Også krænkere har fundet vej til både sociale medier og de ellers uskyldige online-spil som fx Fortnite og MineCraft. I 2020 er antallet af henvendelser om digitale krænkelser steget eksplosivt. "Station 2" undersøger, hvordan børnelokkerne på nettet finder deres ofre.

Link til udsendelsen på mitcfu.dk

Titel: Børn alene på nettet - hvor sikre er TikTok og co.?

Varighed: 35 minutter

Målgruppe: Udskoling

Produceret af ZDF

Tysk dokumentar fra 2021. Den digitale verden rummer uendelige muligheder, men også risici, vi endnu ikke kender til. I denne dokumentar lader ZDF den unge generation komme til orde og fortælle, hvad der gør de sociale medier så tiltrækkende for dem. De afslører også, hvilke tricks de bruger for at fjerne blokeringer på deres yndlingsapps eller forlænge den tilladte skærmtid, uden at det bliver opdaget. Dokumentaren belyser også de risici, ethvert barn, der bevæger sig rundt online, formodes at blive udsat for, blandt andet risikoen for seksualforbrydelser. Noget, en ny lov forventes at kunne beskytte imod. I 2020 så vi, at udbredelsen af TikTok voksede markant og var langt mere end en app, hvor børn kan lave egne versioner af de nyeste musikvideoer.

Link til udsendelsen på mitcfu.dk

Mission 2: CTRL your cookies

Titel: Nørd/Ultra:bit om teknologi i hverdagen

Varighed: 9 minutter

Målgruppe: Mellemtrin

Produceret af DR

Teknologi og ikke mindst digital teknologi fylder mere og mere i vores hverdag end nogensinde før. Vi har virkelig taget de digitale medier til os og vi bruger mere og mere tid foran en skærm.

Afsnittet indeholder kapitelsæt og kommer bl.a. omkring cookies og digitale fodspor.

Link til udsendelsen på mitcfu.dk

Titel: Sladrehanken - vi ved, hvad du laver (2 afsnit)

Varighed: 2 x 28 minutter

Målgruppe: Udskoling

Produceret af DR

Monte Carlo-værterne Peter Falktoft og Esben Bjerre er ude i en herrefight om, hvem der kender danskerne bedst. De får hjælp af forskellige gæster, når de quizzer om spørgsmål baseret på analyser af forskellige datasæt og cookies, som er afsat af danskere.

Link til afsnit 1 på mitcfu.dk

Link til afsnit 2 på mitcfu.dk

Titel: Kontant: Apps snager i dit privatliv

Varighed: 29 minutter

Målgruppe: Udskoling

Produceret af DR

Apps og sociale medier som facebook indsamler - med vores eget forhastede tilsagn - alle detaljer om vores gøren og laden på nettet, og vores mest personlige oplysninger er til salg. Over 3 millioner danskere har en Facebook-konto med populære amerikanske apps som Messenger, Instagram, WhatsApp osv., og alle oplysninger udvekslet her kan ryge videre til tredjepart som fx marketingsfirmaer, der ønsker at målrette deres reklamer til den enkelte bruger.

Link til udsendelsen på mitcfu.dk

Titel: Dokumentar: Privatliv til salg

Varighed: 44 minutter

Målgruppe: Udskoling

Produceret af DR

Såkaldte "data brokere" overvåger vores færden på internettet, og når de kombinerer oplysningerne om os, kan disse private firmaer skabe en meget præcis profil af, hvem hver af os er. I USA er persondatalovgivningen meget lempelig, så data brokerne kan frit sælge den indsamlede information til marketingsfirmaer og har fx solgt en liste over amerikanske voldtægtsofre til et marketingsfirma, der ønskede at målrette sit produkt til denne målgruppe!

Link til udsendelsen på mitcfu.dk

Mission 3: Pas på dine passwords

Titel: Ultras hacking eksperiment

Varighed: 3 x 7 minutter

Målgruppe: Mellemtrin

Produceret af DR

Serien består af tre afsnit, som hver varer ca 7 minutter. I hvert afsnit bliver unge snydt af Lasse og hans hackerven på forskellige måder:

Episode 1: Gamer får stjålet spilkonto og går amok!

Episode 2: TV Lokker piger til fake casting via Insta

Episode 3: Smadrer alle fra 7.Bs telefoner så let

Link til programmet på mitcfu.dk

Titel: Nørd: Hack din skole

Varighed: 10 minutter

Målgruppe: Mellemtrin

Produceret af DR

Vært Thor Guldager hacker sammen med Freja fra 5.a på Kragelundskolen både skolens og klasselærerens computere for at sende en samplet besked ud over samtaleanlægget, så 5.a kan få et ekstra frikvarter. Se hvordan man gør det rent teknisk, og se Thor få en eftersidning, for man må jo faktisk ikke hacke andres computere.

Link til udsendelsen på mitcfu.dk

Titel: Nørd: ultra:bit afsnit

Varighed: 9 minutter

Målgruppe: Mellemtrin

Produceret af DR

Teknologi og ikke mindst digital teknologi fylder mere og mere i vores hverdag end nogensinde før. Vi har virkelig taget de digitale medier til os og vi bruger mere og mere tid foran en skærm. En ting er sikkert - den digitale teknologi er kommet for at blive. I dag ser vi på hacking og møder Thomas der er 13 år og har hacket de sidste to tre år. Rigmor som er med i Klassen bliver i dette program hacket af Thomas.

Link til udsendelsen på mitcfu.dk

Titel: Hvor er facebook, når du skal bruge dem?

Varighed: 16 minutter

Målgruppe: Udskoling

Produceret af DR

Hvad gør du når din Facebookprofil er stjålet af en flot fyr med solbriller - en facebookføljeton starter op. Det handler dette afsnit af videnskabsmagasinet blandt andet om.

Link til udsendelsen på mitcfu.dk

Titel: Hvem har snaget i vores intime billeder?

Varighed: 29 minutter

Målgruppe: Udskoling

Produceret af DR

Et brev fra politiet blev en bombe i Emmi, Emmelie og Anne-Sofies liv. I brevet står, at nogle af deres allermest private billeder indgår i en enorm sag om hacking og muligvis også ulovlig deling af billeder. Og nu aner de ikke, hvor deres intime billeder er havnet.

Link til udsendelsen på mitcfu.dk

Mission 4: Spil i spil

Titel: Ultra Nyt (02.09.2019)

Varighed: 10 minutter

Målgruppe: Mellemtrin

Produceret af DR

Nogle danske børn bruger så mange penge på items fra loot boxes til online-spil som fx Fortnite, at deres forældre bliver bekymrede. Dette er blandt nyhederne i denne episode af Ultra Nyt.

Link til udsendelsen på mitcfu.dk

Titel: Kontant: Dyre fornøjelser

Varighed: 24 minutter

Målgruppe: Udskoling

Produceret af DR

Små børn bruger tusindvis af kroner på at spille på apps på iPad og iPhone, uden at deres forældre ved det. Både Apple og spilproducenterne kender til problemet, men tjener rigtig godt på det og stopper det ikke. Afsnittet undersøger, hvordan gratis spil målrettet til børn lykkes med at franarre en masse penge alligevel, uden forældrene er klar over det.

Link til udsendelsen på mitcfu.dk

Titel: Ultra Nyt (30.10.2019)

Varighed: 10 minutter

Målgruppe: Mellemtrin

Produceret af DR

Nogle danske børn oplever at blive snydt på nettet, når de vil købe skins til gaming, men en ny hjemmeside skal hjælpe dem. Dette er blandt nyhederne i denne episode af Ultra Nyt.

Link til udsendelsen på mitcfu.dk

Titel: Bag facaden: Netsvindlernes paradis

Varighed: 29 minutter

Målgruppe: Udskoling

Produceret af DR

Tre millioner danskere handler på nettet, og der er altid en risiko for at blive snydt. Netsvindleren Michael Larsen har narret mindst 35 danskere for mindre beløb (fra 1000 kroner og op) ved i mails og i telefonsamtaler at virke så tillidsvækkende, at folk sender pengene til ham, før de får fx det brugte produkt, som han typisk har sat til salg i Den Blå Avis. Afsnittet undersøger, hvordan det kan lade sig gøre, og hvad man egentlig kan stille op, når man først er blevet snydt.

Link til udsendelsen på mitcfu.dk

Mission 5: Spot en fupbutik

Titel: Kontant: Fupbutikker på nettet

Varighed: 27 minutter

Målgruppe: Udskoling

Produceret af DR

Der findes i hundredvis af fupbutikker på danske hjemmesider. Flere end 400.000 danskere blev i 2016 snydt, da de lagde tøj, sko og elektronik i indkøbskurven på nettet. Kontant undersøger, hvor let det er at oprette fupbutikker på danske hjemmesider, og hvad man kan gøre for at lukke dem ned.

Link til udsendelsen på mitcfu.dk

Titel: Kontant: Organiseret netsvindel:

Varighed: 27 minutter

Målgruppe: Udskoling

Produceret af DR

​​Svindlerne på nettet bliver stadig flere og stadig dygtigere. Organisationen "e-mærket.dk" har i en undersøgelse afsløret, at 10% af alle dansksprogede netbutikker er rene fupbutikker.

Det er uhyre svært at finde bagmændene, også selv om en domænedatabase kan afsløre netsidens "ejer". Bagmændene benytter sig nemlig ofte af identitetstyveri og opretter IP-adresser i offerets netdomæne.

Link til udsendelsen på mitcfu.dk


Andre gratis undervisningsmaterialer

Herunder finder du andre henvisninger til gratis undervisningsmaterialer.

Danske Skoleelever har sammen med TDC group lavet projektet WiFive, som er et komplet undervisningsmateriale til indskolingen og mellemtrinnet, som behandler digital dannels og herunder også sikkerhed online.

Find materialet på wifive.dk

DR ultra:bit har lavet et undervisningsforløb om cybersikkerhed for elever i 7. og 8. klasse. I forløbet lærer eleverne mere om deres brug af kodeord, hvordan it-kriminelle arbejder og finder ud af, hvordan virksomheder kan sikre deres data mod hackere. Der er også mulighed for at afsluttet forløbet ved at deltage i et online Læringsevent.

Undervisningsforløb om cybersikkerhed på dr.dk

DR Skole har lavet et tema omkring digital dannelse til ultra:bit, hvor de blandt andet sætter fokus på hacking gennem informative videoer og involverende aktiviteter

DR Skoles tema og digital dannelse finder du her

Medierådet for Børn og Unge har lavet undervisningsmaterialet 'Persondata-hva'-for-noget?' til elever i grundskolen. Formålet er at styrke den kritiske forståelse hos børn og unge, og hvad de selv kan gøre, når det kommer til deres persondata på nettet.

Person-data-hva-for-noget kan tilgås på medieraadet.dk

På Red Barnets side SikkerChat, kan du finde en bred vifte af undervisningsmaterialer, som bla. sætter fokus på sikker adfærd på nettet, gaming og digitale fodspor mm.

Find SikkerChat på Red barnets hjemmeside

Trygfonden og Politiet har lavet Den sikre side, som er henvendt til voksne, der gerne vil blive klogere på, hvad børn kan møde online – og have gode råd til, hvordan man hjælper børn til en sikker adfærd på nettet.

Den sikre side finder du her

På sikkerdigital.dk kan du finde samlet viden om informationssikkerhed og blive klogere på digitale trusler, og få konkrete råd og vejledninger til mere sikker digital adfærd.

Find materialer fra sikkerdigital.dk her

Det Kriminalpræventive råd har samlet en masse information om it-sikkerhed på deres hjemmeside, bla. ordforklaringer, tips til sikre passwords, sikker handel på nettet mm.

Lær mere om it-sikkerhed på Det Kriminalpræventive råd hjemmeside

Siden er opdateret af emu-redaktionen
Rettigheder:

Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.