Redskab

Cases og missioner

Konkurrencen tager udgangspunkt i fire aktuelle cases, som omhandler it-sikkerhed og databeskyttelse i børnehøjde. Hertil knytter sig nogle missioner, som eleverne skal løse.

Cases og missioner er skrevet til eleverne og kan bruges som ressourcer i undervisningen.  

© .

Case: Beskyt dine password

Man har passwords eller adgangskoder på alle ens personlige konti: Unilogin, sociale medier, computer, tablet, mobiltelefonen. Det er lidt ligesom at have lås på ens dør derhjemme eller lås på sin cykel. Politiet har lagt mærke til, at børn nogle gange deler deres passwords med hinanden som et bevis på, at de stoler på hinanden og er meget gode venner. Derudover oplever Politiet også, at der bliver delt passwords, når venner hjælper hinanden med at opretholde hinandens streaks på Snapchat. Faktisk gælder det ikke kun børn, en undersøgelse fra 2018 viser, at 38% deler deres personlige passwords med deres partner, familie eller venner.

Til casen knytter sig følgende mission: Mission: Pas på dine passwords

© .

Case: Dine data på nettet

Den populære app og sociale netværkstjeneste TikTok, hvor brugere deler korte videoer med sang-efterligning, humor, dans eller på anden vis viser deres talenter, har fået alvorlig kritik for deres dataindsamling og problemer med sikkerheden. Datatilsynet, der rådgiver og vejleder og gennemfører tilsyn med myndigheder og virksomheder, har derfor besluttet at indlede en undersøgelse, om hvorvidt TikTok overholder GDPR-forordningen. Læs mere om sagen her.

Til casen knytter sig følgende missioner: Mission: Digitale fodspor og Mission: CTRL your Cookies

© .

Case: Aimbot rammer mere end det, du sigter på

Måske har du oplevet, at én person du ikke kender, har skrevet til dig på Snapchat, i Fortnite eller et andet online spil eller socialt medie? Eller måske har du oplevet, at en person ikke er den, som han eller hun udgiver sig for at være?

Bag skærmen er der nogle, som udnytter, at man kan være anonym til eksempelvis at lokke personlige informationer ud af dig eller få adgang til din computer eller tablet.  Eksempelvis er det kendt af politiet, at hackere bruger spilplatforme som Sims, Roblox, Minecraft, Fortnite og andre til at komme i kontakt med børn og unge. De udgiver sig typisk for at være en jævnaldrende medspiller og sender herefter et link til en side, hvor man fx kan downloade et snydeprogram, som giver adgang til alle baner i spillet eller som sikrer, at man rammer, hver gang man sigter på fjenden. Det kan jo være fristende. Men i mange tilfælde vil man sammen med snydeprogrammet også downloade et usynligt program, som giver hackere adgang til at se alt, hvad der foregår på computeren. Det vil sige, at de eksempelvis kan overvåge alt, hvad du foretager dig på computeren, stjæle dine og familiens passwords, billeder og andre oplysninger og dermed få adgang til bankkonti, sociale medier mm. Derfor er det vigtigt ikke at klikke på links eller downloade programmer uden at tale med en voksen først.

Til casen knytter sig følgende mission: Mission - Ansigtsløs kommunikation

© .

Case: Ansigtsløskommunikation – hvem snakker vi med, når vi er online?

På sociale medier og i spil er det nemt og sjovt at få nye venner og møde nogle med de samme interesser, som dig selv. Men desværre findes der også voksne på nettet, som prøver at snyde børn og få dem til at gøre ubehagelige ting. Dem kalder man ’groomere’ og de er en slags digitale børnelokkere. Typisk udgiver en ’groomer’ sig for at være en anden person, når de er online. Eksempelvis kan en ”groomer” være en voksen person, som udgiver sig for at være en jævnaldrende, som skriver til dig online. Efterhånden som jeres kommunikation udvikler sig, vil ”groomeren” måske lokke dig til at sende nøgenbilleder eller gøre andre ubehagelige ting. 

Til casen knytter sig følgende mission: Mission - Ansigtsløs kommunikation

Siden er opdateret af emu-redaktionen
Rettigheder:

Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.