Artikel

Tal med eleverne om det, de oplever på YouTube

De fleste børn og unge i alderen 13-25 år bruger YouTube. Artiklen giver bud på, hvordan du kan tale åbent og nysgerrigt med eleverne om, det de oplever på den populære streamingtjeneste.

Denne artikel tager sit udgangspunkt i nogle af de mange gode råd, du kan finde på Børns Vilkårs hjemmeside. På hjemmesiden kan du blive klogere på børn og unges brug af YouTube, samt finde forslag til, hvordan du tager hul på en konstruktiv dialog med børn.

 

Vær nysgerrig

Børn og unge bruger YouTube til fx at følge deres yndlings-youtubere, til at blive underholdt af videoer eller til at lytte til musik. De søger inspiration og lærer nye ting med YouTube.

Spørg dine elever, hvad de bruger YouTube til privat og i skolesammenhæng. Undersøg, hvor mange i klassen og evt. i andre klasser, der bruger Youtube, til hvad og hvor tit. Lav jeres egne statistikker. Undersøg fx, hvor meget YouTube fylder som informationskanal for de unge.

 

Åbn op for dialog

Børn og unge er nysgerrige og udforsker verden, også det ”klamme” og det ”forbudte”. De kan finde gode og pålidelige oplysninger, lige så vel som de kan støde på propaganda. De kan føle skam, hvis de støder på noget pinligt eller ubehageligt og ikke tør fortælle det til nogen. De kan måske tro, at det, de ser, er normal adfærd, og grænser for det normale og tilladte kan flyttes, hvis de ikke har nogen at dele deres opdagelse med.

Fortæl eleverne, at børn som voksne falder over stødende adfærd på nettet. Dette er også en del af at være kommunikerende og have muligheder for at formidle budskaber, fx via YouTube. Det vigtigste er, at man taler med andre om det. Spørg, om de er stødt på klamme eller pinlige ting på YouTube.
Tal også med dem om de udfordringer, der ligger i, at informationer spredes så let og hurtigt, og de måder, de kan forholde sig til det på.

 

Anmeld stødende indhold

Børn og unge kan møde grove videoer, der fx viser ekstreme synspunkter, racistiske budskaber eller andet stødende indhold. Nogle synes, at det er underholdende, mens andre kan lade sig overtale af budskaberne eller påvirkes til at tale i samme stil eller like og dele. YouTube tillader indhold, hvor unge diskuterer deres oplevelser og synspunkter. Men indhold, der fx fremmer selvskade eller har til formål at chokere eller vække afsky, er ikke tilladt og skal anmeldes.

Tal med eleverne om, hvordan det påvirker dem at møde stødende indhold på YouTube. Spørg ind til, om de har set noget, de kunne forestille sig at anmelde, og fortæl hvornår og hvordan, man skal anmelde indhold. Lad dem diskutere, hvorfor det er vigtigt at anmelde, fx groft sprog – også selvom de grove kommentarer er rettet mod andre end én selv.

 

Tag kontrol

Det er også vigtigt at fortælle eleverne, at de selv kan tage kontrol over, hvad de vil se og ikke se på YouTube. YouTubes sikkerhedsindstillinger kan bruges til at undgå ubehageligt indhold, og det er også muligt at anmelde upassende indhold. Vis eleverne deres muligheder for handling ved sammen at udforske Privatliv og Sikkerhedscenter, som har ressourcer, værktøjer og tips til, hvordan de kan håndtere de udfordringer, de møder på YouTube.

 

Kreditering

Redskabet er udarbejdet af Danièle Eychenne,pædagogisk konsulent ved CFU KP, juni 2019


Epinion (2018). Styrkelse af dataetik og it-sikkerhed på undervisningsområdet. På opdrag fra Undervisningsministeriet. https://uvm.dk/publikationer/2018/180822-styrkelse-af-dataetik-og-it-sikkerhed-paa-undervisningsomraadet [Hentet 17.9. 2019]

Lær at forstå YouTube, Børns Vilkår - Universet "Forældre i en digital verden" udviklet i samarbejde med TDC https://bornsvilkar.dk/faa-gode-raad/digitaltliv/youtube/ [Hentet 17.9. 2019]

Hjælp til YouTube - Ressourcer for undervisere https://support.google.com/youtube/answer/2802327?hl=da&ref_topic=2803240[Hentet 17.9. 2019]

Hjælp til YouTube - Privatliv og Sikkerhedscenter https://support.google.com/youtube/topic/2803240?hl=da&ref_topic=6151248 [Hentet 17.9. 2019]


Siden er opdateret af emu-redaktionen
Rettigheder:

Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.