Artikel
Fagdialogkort til idræt
Fagdialogkortene er et understøttende værktøj til lærere og vejledere. Kortene indeholder spørgsmål, der sætter fokus på, hvordan faghæftet kan anvendes til fælles refleksion om undervisningen i faget.
Sådan kan dialogkortene bruges
Fagdialogkortene kan for eksempel bruges på møder mellem fagkollegaer, hvor I ønsker at drøfte undervisningen og det faglige indhold i jeres fag. I kan udvælge enkelte dialogkort til at drøfte en særlig tematik i faget, eller I kan gennemgå alle spørgsmålene ét ad gangen. Fagdialogkortene tager ligesom faghæftet afsæt i de færre bindinger i Fælles mål.
Når I anvender fagdialogkortene, kan det være en god idé at:
- medbringe faghæftet til drøftelsen og slå op i det, når det giver mening i forhold til de enkelte dialogkort.
- udvælge et eller flere dialogkort, som I skal drøfte, på forhånd.
- vælge én, der står for at rammesætte, hvordan drøftelsen ud fra dialogkortene skal forløbe, og som eventuelt står for at fortælle om ændringerne i Fælles Mål, læseplaner og undervisningsvejledninger.
Overvej eventuelt, hvordan I kan inddrage ledelsen i arbejdet med at udvikle undervisningen i jeres fag.
Materialer
Find de relevante materialer her:
- Faghæftet for idræt og inspirationsvideo om faghæftet for idræt
- Præsentation om de lempede bindinger i Fælles Mål
- Fagdialogkortene findes som PDF øverst på denne side og i punktopstilling nederst på denne side
Vejledning
Opstår der behov for vejledning om indholdet i faghæftet kan I altid spørge ministeriets
læringskonsulenter til råds på Børne- og Undervisningsministeriets faglige vejledningsforum emurespons.dk
Spørgsmål fra dialogkort til idræt
- Hvordan anvender vi faghæftet som led i årsplanlægningen og den løbende tilrettelæggelse af undervisningen?
-
Hvad er det vigtigst at sætte fokus på i undervisningen, for at eleverne opnår de ønskede kompetencer i idræt?
Få inspiration på s. 8 samt s. 18-23 i faghæftet.
-
Hvordan arbejder vi i dag med evaluering af undervisningen og feedback til eleverne?
Få inspiration til, hvordan der kan arbejdes med evaluering på s. 80-84 i faghæftet.
-
Hvordan kan faghæftet understøtte vores valg af indhold/undervisningsmaterialer i idrætsfaget?
Få inspiration på s. 65-67 og s. 69-73 i faghæftet.
-
Hvordan sikrer vi, at eleverne løbende præsenteres for og arbejder med forskellige temaer igennem skoleåret?
Få inspiration til dette på s. 73-76 i faghæftet.
-
Hvordan skaber vi ”den røde tråd” for idrætsundervisningen gennem hele skoleforløbet, fra børnehaveklasse til 9. klasse, på vores skole?
Få inspiration til dette arbejde på s. 67-70 samt se på Fælles Mål efter klassetrin på s. 10-17 og Fælles Mål efter kompetenceområde på s. 18-23 i faghæftet.
-
Hvordan får vi tilpasset vores undervisning til elevernes forudsætninger samt inkluderet alle, når vi for eksempel har flere klasser på samme tid – og måske kun har klassen til idræt?
Få inspiration til dette på s. 77-79 og s. 101-103 i faghæftet.
-
Hvordan kan vi få et godt samarbejde med forældrene, så de kan understøtte vores idrætsundervisning?
Få inspiration på s. 95-96 i faghæftet.
-
Hvordan integrerer vi teori i vores idrætsundervisning, så den giver mening for eleverne og deres læring?
Få inspiration på s. 76-84 i faghæftet.
-
Hvordan sikrer vi, at vores elever får mulighed for at arbejde med de tværgående temaer i idrætstimerne?
Få inspiration på s. 53-54 og s. 100 i faghæftet.
-
Hvordan skaber vi tilstrækkelig variation og god klasserumsledelse i vores idrætsundervisning?
Få inspiration på s. 76-80 i faghæftet.
-
Hvordan skaber vi en undervisning, hvor eleverne udvikler sig motorisk og opnår kropslig dannelse igennem hele deres skolegang?
Få inspiration på s. 29 og på s. 59-64 i faghæftet.
Kreditering
Materialet er udviklet af Styrelsen for Undervisning og Kvalitet.