Artikel
Værktøj til bedre sprogforståelse i indskolingen
Sprogforståelsesvanskeligheder er ofte et overset problem. Et samtaleværktøj fra Nationalt Videnscenter for Læsning stiller skarpt på god undervisning i sprogforståelse i indskolingen.
Elevgrupper
Disse gruppe kan særligt have gavn af indsatser med fokus på sprogforståelse:
- Elever med DLD, Developmental Language Disorder
- Elever fra familier med lav socioøkonomisk status
- Flersprogede elever
Mange børn kæmper med sprogforståelsen i indskolingen – og netop sprogforståelsen er ofte en overset del af den tidlige sproglige og skriftsproglige udvikling. En tidlig indsats og systematisering af skolens indsatser kan være helt afgørende for disse børns muligheder i skolen.
Læs mere i Sprogforståelse fra Nationalt Videnscenter for Læsning (videnomlaesning.dk)
En barriere for deltagelse
Sprogforståelsesvanskeligheder i indskolingen udgør en barriere for at deltage fuldt ud i både sociale og faglige aktiviteter i skolen og indebærer også risici for langvarige vanskeligheder og negative følger i form af læseforståelsesvanskeligheder, lavt uddannelsesniveau og reduceret livskvalitet.
Sæt retning med NVL's samtaleværktøj
Samtaleværktøjer understøtter fælles refleksion mellem for eksempel lærer, leder og vejleder og giver anledning til at drøftelse af tre centrale spørgsmål:
Hvad gør vi?
Hvordan organiserer vi?
Hvordan prioriterer vi?
Hent samtaleværktøjet fra NVL her (PDF)
Sprogforståelse er en kompleks størrelse
Sprogforståelse består af delfærdigheder som et godt ordforråd, kendskab til morfologi og syntaks og pragmatisk kunnen i form af for eksempel gode narrative færdigheder. Elever med sprogforståelsesvanskeligheder kan derfor have forskellige vanskelighedsprofiler. Det skal der tages højde for når lærere, ledere og vejleder planlægger indsatser.
Relevante indsatser kunne være:
- Almene indsatser i form af undervisningsforløb, der inkluderer alle elever uanset færdighedsniveauer.
- Målrettede indsatser i form af undervisningsforløb, der har et klart defineret formål og inkluderer en gruppe af elever med behov, der matcher indsatsens formål.
- Særlige indsatser i form af undervisningsforløb, der er tilrettelagt ud fra elevers individuelle behov.
Se eksempler på indsatser (PDF)
Læs også
Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.