Social mobilitet i grundskolen

Praksisrettet hæfte fra SFI om, hvordan I kan styrke fagligheden blandt udsatte børn i folkeskolen. 

Forskningskortlægningen, som hæftet 'Skolerettede indsatser for elever med svag socioøkonomisk baggrund' bygger på, afdækker internationale studier, som lever op til et højt evidensniveau. Undersøgelserne er kun medtaget, hvis deres formål er at styrke resultaterne i læsning og matematik for børn med svag social baggrund.

Hæftet er målrettet skoleledere som inspiration til skolernes strategi og arbejde med at styrke det faglige niveau for elever med svag socioøkonomisk baggrund gennem forskellige undervisningsformer og -metoder i skolen. 

Hæftet præsenterer tre konkrete indsatser, nemlig tutoring, cooperative learning og monitorering af elevudbytte, som kan hjælpe elever med svag socioøkonomisk baggrund i læsning og matematik.

 

Kreditering

Hæftet er udgivet af SFI (Det Nationale Forskningscenter for Velfærd) i 2015.

Siden er opdateret 16. juni 2020 af emu-redaktionen
Rettigheder:

Rettigheder

Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.