Idékatalog til tilrettelæggelse af læseundervisningen af tosprogede

Dette idékatalog er baseret på en systematisk forskningskortlægning af effektive pædagogisk-didaktiske metoder og strategier i undervisningen af tosprogede elever.

Formål

Målet med idékataloget er at støtte og inspirere de involverede lærere i tilrettelæggelsen af den ekstra undervisning i dansk. Idékataloget skal ses som et supplement til det allerede gældende lovgivnings- og vejledningsmateriale inden for området dansk som andetsprog. 

At lære børn at læse er en af de vigtigste og mest udfordrende opgaver for folkeskolen. Børn der læser godt i skolen klarer sig bedre end børn med svage læsekompetencer, ikke bare i faget dansk, men også i andre af skolens centrale undervisningsfag som matematik og naturfag. Gode læsere tilegner sig mere viden om verden og har større sandsynlighed for at få en god uddannelse og dermed større indflydelse på deres egne livsmuligheder. 

 

Kreditering 

Idékataloget er udarbejdet af Syddansk Universitet i 2013. 

Siden er opdateret 18. maj 2020 af emu-redaktionen
Rettigheder:

Rettigheder

Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.