Forskning og viden

Skriveordrer i danskundervisningen

Se her, hvordan skriveordrer bruges i danskundervisningen.

Formål

Denne video er en del af projektet 'Skrivedidaktik på mellemtrinnet i alle fag'. Formålet med projektet var at undersøge, på hvilke måder lærernes skrivedidaktik kan udvikle undervisningen i forskellige fag, samt understøtte elevernes læreprocesser.

Gennem skrivning udvikles tanker, som former sig til tekst, og når lærerne underviser med en tydelig og aktiv skrivedidaktik tilrettelægges undervisningen, så eleverne kan skrive sig til faglig viden - skrive sig ind i fagene.

Videoen

Skriveordrer er en skriftlig instruks til eleverne. Hør lærerens, læsevejlederens, forskerens og elevernes vurdering af, hvordan denne metode virker i praksis, både med hensyn til klasseledelse og elevernes læring.

Ligesom de andre skrivedidaktiske metoder kan skriveordrer bruges i alle fag.

© Børne- og Undervisningsministeriet
Siden er opdateret af emu-redaktionen
Rettigheder:

Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.