Forskning og viden
Idékatalog til tilrettelæggelse af læseundervisningen af tosprogede
Dette idékatalog er baseret på en systematisk forskningskortlægning af effektive pædagogisk-didaktiske metoder og strategier i undervisningen af tosprogede elever.
Idékatalog til tilrettelæggelsen af læseundervisningen af tosprogede børn
Formål
Målet med idékataloget er at støtte og inspirere de involverede lærere i tilrettelæggelsen af den ekstra undervisning i dansk. Idékataloget skal ses som et supplement til det allerede gældende lovgivnings- og vejledningsmateriale inden for området dansk som andetsprog.
At lære børn at læse er en af de vigtigste og mest udfordrende opgaver for folkeskolen. Børn der læser godt i skolen klarer sig bedre end børn med svage læsekompetencer, ikke bare i faget dansk, men også i andre af skolens centrale undervisningsfag som matematik og naturfag. Gode læsere tilegner sig mere viden om verden og har større sandsynlighed for at få en god uddannelse og dermed større indflydelse på deres egne livsmuligheder.
Kreditering
Idékataloget er udarbejdet af Syddansk Universitet i 2013.