Forskning og viden
Kortlægning af LGBT+-elevers trivsel og mentale sundhed
Kortlægningen viser, at LGBT+-elever har dårligere trivsel, selvværd og livskvalitet end andre unge, og udpeger opmærksomhedspunkter, som aktører omkring LGBT+-unge bør have i forhold til trivsel.
Undersøgelsens formål er at kortlægge trivslen blandt unge mellem 15 og 25 år med et særligt fokus på LGBT+-elever i grundskole, på ungdomsuddannelser og i FGU-institutioner.
Kortlægningen er relevant for lærere, ledelse, forældre og forvaltning på grundskole-, ungdomsuddannelses- og FGU-området. Du kan finde den her på uvm.dk.
Om undersøgelsen
Kortlægningen bygger på en spørgeskemaundersøgelse gennemført i 2023 med besvarelser fra 31.418 unge.
Undersøgelsen afdækker temaerne:
- Trivsel og mental sundhed
- Skoletrivsel samt trivsel i oplæring og praktik
- Oplevelser med og omfanget af vold, mobning, chikane og diskrimination i skolen
- Mangfoldighed og inklusion i skolen
- Frafald og tanker om fremtiden
Kortlægningen kan give et indblik i, hvilke opmærksomhedspunkter, aktører omkring LGBT+-unge bør have, når der stilles skarpt på trivsel.
Hovedpointer
Gennem hele rapporten vises forskelle i resultaterne fordelt på uddannelsesområder, men nogle af undersøgelsens overordnede fund er:
- LGBT+-elever trives dårligere sammenlignet med andre unge. En betydelig del af alle unge trives dårligt i forhold til deres mentale velbefindende og også på parametre relateret til skolen. Hvis eleven befinder sig i LGBT+-gruppen, trives vedkommende gennemsnitligt endnu dårligere.
- Sammenlignet med ikke-LGBT+-unge er andelen af selvskade tre gange så stor hos LGBT+-elever i grundskolen og på de gymnasiale ungdomsuddannelser, mens den er dobbelt så stor på FGU-institutionerne og erhvervsuddannelserne.
- Minimum hver tredje af alle LGBT+-elever udviser tegn på moderat angst eller depression. Samtidig udviser mellem 14 og 27 pct. (afhængigt af uddannelsesområde) tegn på svær angst eller depression. Mange elever, der ikke befinder sig i LGBT+-gruppen udviser også tegn på moderat (mellem 28 og 36 pct.) eller svær (mellem 8 og 12 pct.) angst og depression.
- Dobbelt så mange LGBT+
- Med undtagelse af FGU, er der en større andel af LGBT+-elever (15-21 %) sammenlignet med ikke-LGBT+-elever (8-9 %), der tilkendegiver, at de meget tit eller tit føler sig ensomme på skolen.
- Hver fjerde LGBT+
Kreditering
Rapporten er udarbejdet af VIVE (Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd) i 2023 på vegne af Børne- og Undervisningsministeriet.
Det er første gang, at Børne- og Undervisningsministeriet foretager en undersøgelse om LGBT+-elevers trivsel.
Rapporten indgår som en del af regeringens LGBT+ handlingsplan ”Plads til forskellighed i fællesskabet”.
Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.