Forskning og viden

Gode praktikforløb kræver en indsats fra skoler, kommuner, virksomheder og elever

Ny rapport om folkeskolernes anvendelse af erhvervspraktik fra Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) viser, at skoler og kommuners prioritering af praktik er vigtig for at sikre gode praktikforløb for eleverne.

Undersøgelse af anvendelse af erhvervspraktik i folkeskolen (EVA 2021).

Formål

Undersøgelsens formål er at bidrage med viden, der kan medvirke til, at flere elever kommer i gode erhvervspraktikforløb.

Undersøgelsen tager udgangspunkt i at opnå mere viden om folkeskolernes arbejde med praktik og belyser ledere, lærere og vejlederes vurdering af, hvad der giver eleverne gode oplevelser og erfaringer i forbindelse med praktikforløb.

Undersøgelsen bygger på en repræsentativ spørgeskemaundersøgelse blandt ledere på folkeskoler og kvalitative interviews med ledere, lærere og vejledere.

Hovedpointer

Undersøgelsen viser blandt andet, at:

  • Mere end halvdelen af skolerne bruger praktik. I spørgeskemaundersøgelsen angiver mere end halvdelen af lederne, at elever på deres skole kommer i praktik i 8. og/eller 9. klasse. Langt færre bruger praktik i 6. og 7. klasse.
  • Før-, under- og efter-aktiviteter er med til at sikre gode praktikforløb. Undersøgelsen viser også, at de skoler, hvor lærere er involveret i elevers praktik før, under og efter, peger på, at det styrker elevernes udbytte af praktik, at man forbereder eleverne på praktik og understøtter deres refleksion under og efter praktik. 
  • Det er forskelligt, hvor meget skoler prioriterer praktik. Interviewsne viser også, at der er stor forskel på, hvor involverede ledere og lærere er i de forskellige faser i forbindelse med praktik, fx før-, under- og efterbehandling. Nogle skoler har få og sporadiske praktikker, som eleverne selv får i stand, og hvor lærerne hverken arbejder med forberedelse af eleverne forud for praktik eller med efterfølgende opsamlinger. Andre skoler har omfattende, systematiserede ordninger og et tydeligt ledelsesmæssigt fokus på praktik. Her er der ofte opmærksomhed på at tilrettelægge sammenhængende forløb for eleverne, og lærerne engagerer sig i højere grad i tilrettelæggelse af og opfølgning på praktik.
  • Gode praktikforløb kræver en indsats fra skoler, kommuner, virksomheder og elever. Ifølge de interviewede ledere, lærere og vejledere afhænger elevernes udbytte af praktik ikke kun af elevernes egen og praktikstedets indstilling og indsats. Skolen og kommunens indsats, involvering og prioritering i forbindelse med praktik er nemlig også, ifølge de interviewede, helt centrale faktorer for, at eleverne får gode praktikforløb.

Perspektivering

Undersøgelsens resultater er relevante for alle aktører, der er involveret i arbejdet med erhvervspraktik, eksempelvis skoleledere, kommunale ungeindsatser (KUI’er) og lærere. Resultaterne kan bruges som inspiration og vidensgrundlag lokalt i kommuner og på skoler i forbindelse med planlægningen af arbejdet med praktik. 

Ligeledes kan resultaterne også bruges som inspiration og vidensgrundlag i forbindelse med kommunens arbejde med at udvikle en sammenhængende plan for vejledningen på kommunens skoler (uvm.dk).

Læs eventuelt mere om rammerne for praktik og find materialer til elever og forældre og vejledninger til arbejdet med praktik på emu.dk og uvm.dk her:

Kreditering

Undersøgelsen er bestilt af Styrelsen for Undervisning og Kvalitet (STUK) og gennemført af EVA. 
Undersøgelsen er publiceret i maj 2021. 

Siden er opdateret af emu-redaktionen
Rettigheder:

Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.