Aktivitet

Alike – a film review

Udskoling/mellemtrin. Denne aktivitet tager udgangspunkt i den animerede kortfilm Alike. Aktiviteten er et eksempel på, hvordan grammatik kan integreres i arbejdet med indhold.

Aktiviteten er henvendt til udskolingen, men kan sagtens tilpasses mellemtrinnet.
Anslået tidsforbrug: 1-2 lektioner. 

Aktiviteten er tænkt som led i et længere forløb, der skal munde ud i, at eleverne skriver en anmeldelse af filmen.

Udgangspunktet for denne aktivitet er kompetenceområdet skriftlig kommunikation, hvor fokus er på at producere tekster, der hænger sammen og giver mening i forhold til tekstformålet. Formålet med aktiviteten er, at eleverne bliver opmærksomme på, hvordan deres oplevelse af en film kan omsættes til en vurdering, som andre kan have glæde af at læse. Arbejdet med sprog sker således i en meningsfuld kontekst.

 

Forudsætninger, form og indhold

Gode historier bliver man aldrig træt af, og Alike er en virkelig god historie. Filmen er lavet af Daniel Martinez Lara and Rafa Cano Mendez. Der er ikke noget sprog i filmen, så den kan sagtens anvendes fra ca. 5. klasse og opefter. Arbejdet med filmen falder i tre faser, som hver især er beskrevet i afsnittet om aktivitetens opbygning.

Sproglige resurser, der med fordel kan bruges til arbejdet med at skrive en anmeldelse, findes inden for appraisal-systemet (Derewianka, 2012; White, 2015). Dette system kan bruges til at udtrykke følelser (’affect’), til at vurdere kvalitet (’appreciation’) og til at bedømme andre (’judgment’). Disse begreber sammenkobler dermed indhold og form. At arbejde med funktionel grammatik vil nemlig sige, at der primært er fokus på sproget som kommunikation og som betydningsskabende resurse.

Læs mere om funktionel grammatik her: Funktionel grammatik i engelskundervisningen

En professionel anmelder vil ofte primært fremhæve kvaliteter ved en film; hvordan den er klippet, om lydsiden fungerer efter hensigten, og hvordan den positionerer sig i forhold til lignende film. Herudover indeholder en anmeldelse ofte en bedømmelse af skuespillernes præstation. I anmeldelser skrevet af elever, vil der derimod ofte være stor vægt på deres følelsesmæssige oplevelse af filmen. Første skridt på vejen for elever, der skal skrive en anmeldelse, kan derfor være at blive opmærksom på denne forskel og få øje på, hvilke sproglige resurser der kan udtrykke henholdsvis affect, appreciation og judgment. Denne aktivitet lægger op til et sådant arbejde.

 

Tilrettelæggelse

Filmen Alike er tilgængelig her

Når eleverne i aktivitetens første fase skal opsamle observationer om filmen, kan de finde yderligere inspiration her:

Forslag til spørgsmål, der kan overvejes inden aktiviteten gennemføres

  • Giver det bedst mening at se hele filmen i ét stræk – den varer ca. otte minutter– eller skal den vises i mindre bidder?
  • Hvordan skal læsningen af de forskellige anmeldelser didaktiseres? Skal eleverne organiseres i en cooperative learning struktur, eller skal I læse på klassen?
  • Hvordan kan eleverne støttes i at etablere en ord-bank, hvor de kan samle gode udtryk og vendinger til at skrive anmeldelser med?  Skal det foregå i et kollaborativt dokument?

 

Aktivitetens opbygning

Aktiviteten er inddelt i tre faser.

1. fase: Film og observationer
Inden eleverne skal se filmen, kan de deles op i tre grupper, som hver især skal holde øje med et særligt element: Farver, lyde og forskellige former.

Efter filmen kan grupperne sætte sig sammen og opsamle deres observationer. Sidenhen kan de mødes på tværs af grupperne og dele deres observationer. Pointen er, at eleverne får kvalificeret deres observationer fra filmens virkemidler, dels ved at dele dem med andre, dels ved at få andre perspektiver på samme historie.

2. Fase: Enig eller uenig? Fokus på chunks
Hele klassen kan nu samles på gulvet, og eleverne kan stille sig op på en linje, hvor den ene ende repræsenterer ’meget enig’, og den anden ende repræsenterer ’helt uenig’. Eleverne kan nu tage stilling til en række udsagn. Se eksempler på udsagn herunder, og læg mærke til, at udsagnene retter sig mod henholdsvis affect (det første), appreciation (de to næste) og judgment (det sidste):

  • I loved watching ‘Alike!
  • The film is really good!
  • The film is extremely well composed!
  • The father made the right choice when going to the little park in the city centre!

Efter hver runde kan læreren bede eleverne om at tale med en makker tæt på dem selv og begrunde, hvorfor de har placeret sig, som de har.

Der kan tilbydes sætningsstartere som:

  • I liked/ enjoyed/ loved watching the film because…
  • The film is really good/ interesting/ thought provoking because…

På denne måde støttes eleverne i at samle ‘chunks’ til den anmeldelse, de senere skal producere.

3. fase: Udsagn og anmeldelse
Eleverne kan nu i grupper à tre (helst bestående af en fra hver observationskategori) samle udsagn om deres oplevelse af filmen. De har fået inspiration fra den foregående aktivitet, og de kan nu dele gruppens samlede udsagn op i affect, appreciation og judgment, altså hvilke udsagn der tager afsæt i følelser, hvilke der handler om at anprise kvaliteter, og hvilke der bedømmer menneskers adfærd.

Herefter kan eleverne læse andres anmeldelser af filmen. Inspiration kan findes på imdb.com. Under læsningen kan eleverne markere måder at have holdninger på og først sortere dem i affect, appreciation og judgment og siden forsøge at placere dem på et kontinuum, der går fra amatøragtigt til professionelt. Eleverne får på den måde en hel bank af evaluerende udtryk, som de siden kan bruge i deres egne anmeldelser.

Skrivning af anmeldelser vil således være en ny aktivitet, der ikke er beskrevet her.

 

Evaluering

Som evaluering af denne aktivitet, der jo er en del af et større forløb, vil det være oplagt at bede eleverne vurdere aktiviteten mundtligt i plenum. Her kan læreren således lytte efter, om eleverne rent faktisk bruger nogle af de sproglige resurser, de er blevet præsenteret for.

Der kan efter gennemførelsen af aktiviteten sættes fokus på spørgsmål som:

  • Kunne der være andre elementer af en anmeldelse, der kunne arbejdes med på en måde, hvor det sproglige arbejde integreres med indholdet?
  • Kunne der laves aktiviteter i forbindelse med arbejdet med denne film, som lægger sig op folkeskolens prøver i lytning/læsning og sprogbrug i engelsk?
  • Hvordan kan der arbejdes videre med at udbygge et ’fagsprog’ om film på engelsk?
  • Hvordan kan læreren bedst understøtte elevernes skriveproces?
  • Hvad kunne en god opfølgningsaktivitet være?
  • Er der muligheder for at arbejde med anmeldelser i andre fag, som dansk, tysk eller fransk på samme tid?

 

Kreditering

Aktiviteten er udarbejdet af Susanne Karen Jacobsen, Lektor ved Københavns Professionshøjskole


Derewianka, B. (2012) A New Grammar Companion for Teachers. 2nd edn. Edited by P. E. T. A. Australia. Marrickville Metro, NSW.

White, P. (2015) ‘Appraisal Theory’, in Tracy, K., Sandel, T., and Ilie, C. (eds) The International Encyclopedia of Language and Social Interaction. Hoboken, NJ, USA: John Wiley & Sons, Inc.


Siden er opdateret af emu-redaktionen
Rettigheder:

Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.