Forløb

Forskelle og ligheder i en digital collage

Mellemtrin/udskoling: Eleverne kan stille skarpt på forskelle og ligheder mellem Danmark og et engelsktalende land ved at undersøge samfund og kultur og præsentere deres viden i et præsentationsprogram.

Forløbet er henvendt til 5.-7. klasse.
Anslået tidsforbrug: 2-3 lektioner

Forløbet giver inspiration til, hvordan eleverne kan arbejde med engelsktalende landes samfund og kultur i sammenligning med Danmark. Der lægges op til digital informationssøgning og brug af præsentationsprogrammet Glogster, hvorfor aktiviteten også berører det tværgående tema it og medier. I den forbindelse kan der med fordel tales om rettigheder til eksempelvis billeder og film og om opmærksomhedspunkter ved informationssøgning på nettet,

 

Forudsætninger, form og indhold

Det er en fordel, hvis der tidligere har været fokus på digital informationssøgning og rettigheder ved brug af billeder og tekst fra nettet. 

Elevernes kendskab til digitale medier og præsentationer er afgørende for, hvilket præsentationsprogram de skal bruge. I forløbet er foreslået Glogster, hvor eleverne direkte fra computeren kan tage snapshots og optage video og lyd via mikrofon og webkamera. Eleverne kan også hente billeder, video og andet materiale fra andre tjenester. Der kan dog anvendes et hvilket som helst præsentationsprogram. Eleverne skal kunne disponere over en computer eller tablet samt høretelefoner igennem forløbet.

Eleverne skal selv søge og indhente den viden, de skal præsentere, men processen kan med fordel stilladseres, så der på forhånd er udvalgt relevante sider med information, for eksempel siden Ifitweremyhome.com, der beskrives i afnsittet herunder.

I forhold til differentiering kan denne tænkes ind både i forhold til inddeling i grupper og kravene til disse samt udvalget af lande og relevante sider og gruppernes brug af disse. Der kan være fordele ved at vælge lande ud, som eleverne eventuelt selv har besøgt. Måske har flere eksempelvis været i Storbritannien.

Aktiviteten er inddelt i fire faser, der handler om at brainstorme og give hinanden ideer, undersøge et specifikt englekstalende land, udarbejde en præsentation og endelig præsentere viden om landet for klassen.

 

Tilrettelæggelse

Hvis eleverne ikke kender programmet Glogster, skal de naturligvis introduceres til det eller benytte et andet program.

Eleverne kan søge information og sammenligne engelsksprogede lande med udgangspunkt i denne side: www.ititweremyhome.com

IfItWereMyHome.com er en side, der kan bruges til at sammenligne livsbetingelser i forskellige lande med Danmark. Eleverne skal vælge et land på kortet, hvorefter de præsenteres for oplysninger som for eksempel, hvor meget folk arbejder, hvor meget de tjener, og hvor mange børn de får. Der er også en kort informerende tekst om landet.

Forslag til spørgsmål, der kan overvejes inden aktiviteten:

  • Hvilket præsentationsprogram skal eleverne arbejde med?
  • Hvilke krav skal der stilles til elevernes præsentationer, skal de eksempelvis alle have bestemte facts om landet med?
  • Hvordan skal der sættes fokus på informationssøgning og rettigheder?
  • Hvad skal ligge til grund for inddeling i grupper, eksempelvis niveau, interesse, erfaringer?
  • Hvordan skal elevernes informationssøgningsproces stilladseres - hvor skal eleverne søge viden?

 

Aktivitetens opbygning

Aktivivteten er inddelt i fire faser:

1. Brainstorm
Aktiviteten "Bordet rundt" kan benyttes som optakt til arbejdet med at undersøge og sammenligne forskellige kulturer. I denne struktur kan eleverne i grupper brainstorme om, hvilke emner de kan sammenligne, eksempelvis landenes størrelse, sprog, gennemsnitlig levealder med mere. Brainstormen noteres på et fælles ark papir, der cirkulerer imellem team-medlemmerne, som på skift skriver emner på. Der kan også tales om, hvilke engelsktalende lande, der kan sammenlignes med Danmark.

Herefter kan der samles op på brainstormen ved, at eleverne deler deres ideer og vælger, hvilke lande de vil undersøge og sammenligne med Danmark.

2. Undersøg et land
Når eleverne har valgt et land, de vil sammenligne med Danmark, kan de starte med at gå på IfItWereMyHome, hvor de kan sammenligne de to landes størrelse og få faktuelle oplysninger om  leveforhold.

Det er også en mulighed, at der udleveres bøger, kopiark eller henvises til andre internetsider, hvor eleverne kan læse om forskellige engelsksprogede lande.

3. Lav en præsentation
I denne fase kan Glogster eller et andet præsentationsprogram introduceres. Herefter kan eleverne lave en collage, der skal danne udgangspunkt for den mundtlige præsentation af deres land i klassen. Eleverne kan også hente billeder, video og andet materiale fra andre tjenester. 

4. Præsentation
Eleverne kan til sidst præsentere deres Glog for klassen. I denne fase arbejdes der med fokus på mundtlig kommunikation.

 

Evaluering

Læreren kan evaluere fremlæggelserne og dermed danne sig et overblik over, om klassen som helhed har tilegnet sig viden om engelsktalende lande. Det er også muligt at bede eleverne om at skrive ned, hvad de har lært om de engelsktalende lande, og hvilke ligheder og forskelle de har lagt mærke til i forhold til deres egen kultur.

Derudover kan eleverne også skrive ned, hvordan de har arbejdet med deres udtale og mundtlige kommunikation. Elevernes samlede noter kan give en indikation på, hvor og hvordan du som lærer kan sætte ind i det efterfølgende arbejde. Efter hver fremlæggelse kan eleverne desuden give feedback til hinanden.

Der kan efter gennemførelsen af forløbet sættes fokus på spørgsmål som:

  • I hvilket omfang blev eleverne udfordret på deres eget niveau?
  • Hvordan fungerede vægtningen mellem arbejdet med præsentationens udtryk og indhold, den mundtlige kommunikation og engelsktalende landes kultur og samfund?
  • Hvordan fungerede min egen rolle under elevernes arbejde og fremlæggelser?
  • Kan erfaringer fra denne aktivitet, eksempelvis brainstorm-metoden eller brugen af programmet Glogster eller siden Ifitweremyhome.com bruges på andre områder i min undervisning?

 

Kreditering

Forløbet er udarbejdet af læringskonsulent Karen Lagermann.

Siden er opdateret af emu-redaktionen
Rettigheder:

Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.