Aktivitet

Fra fællesskab til samfund

Eleverne skal arbejde med alle de fællesskaber, som de og deres familier indgår i, og hvordan fællesskaberne overlapper hinanden.

Aktiviteten er henvendt til indskolingen.

Anslået tidsforbrug: 1 lektion.

Formålet er at synliggøre overfor eleverne, at samfundet består af en masse fællesskaber, der rækker ind i hinanden.

 

Tilrettelæggelse og opbygning

Aktiviteten kan gennemføres på denne måde:

  • Tegn på tavlen alle de fællesskaber, eleverne indgår i, som cirkler, der rækker ind i hinanden.
  • Start med familien og fortsæt fx med skolen (familiecirklen rækker ind i skolecirklen, fordi en del af familien går i skole, og forældrene går på arbejde og har et fællesskab der, alle i klassen går på samme skole og har et fællesskab der osv.) 
  • Tegningen kan udvides i dialog med eleverne ved at spørge til fællesskaberne i fritiden (der tegnes fodboldklub), forældrenes fællesskaber (der tegnes arbejdspladser, fitness-klub mm.), byen, vi bor i, landet, vi bor i osv. 
  • Opsummér pointen: Vores samfund er bygget op af fællesskaber, vi er allesammen forbundet til hinanden gennem forskellige fællesskaber, og hele vores liv lever vi i fællesskab med andre. 
  • Tag til sidst eleverne med udenfor og fordel kridt mellem dem.
  • Lad alle tegne en cirkel, der symboliserer et fællesskab, de godt kan lide. Indeni skrives, hvilket fællesskab det er.
  • Alle elever stiller sig i deres eget fællesskab og fortæller, hvad det er for et. 
  • Lad nu eleverne hoppe/hinke rundt til alle de fællesskaber, de selv er en del af – eller kunne tænke sig at være en del af.

 

Evaluering

- Hvilke observationer gjorde du dig, i forhold til elevernes bevidsthed om de fællesskaber, de indgår i?

- Var udendørsaktiviteten med til at eleverne fik en forståelse af, hvad fællesskaber er?

- Kan erfaringer fra aktiviteten bruges i forhold til andre undervisningssituationer?

 

Kreditering

Materialet er udarbejdet af et konsortium bestående af Pluss, LSP, CeFU, YouGlobe og DUF i samarbejde med Børne- og Undervisningsministeriet.

 

Siden er opdateret af emu-redaktionen
Rettigheder:

Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.